شاون لیدن، مدیرعامل سابق پلی‌استیشن، معتقد است که سرویس‌های اشتراکی مانند گیم پس، با حذف انگیزه‌های مالی و خلاقانه، سلامت اکوسیستم بازی‌سازی را به خطر انداخته و برای توسعه‌دهندگان «الهام‌بخش» نیستند.

شاون لیدن، یکی از چهره‌های برجسته و مدیرعامل سابق بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، در مصاحبه جدید خود با Game Industry Biz، به شدت از مدل کسب‌وکار سرویس‌های اشتراکی مانند گیم پس (Game Pass) انتقاد کرده است. او معتقد است این مدل، توسعه‌دهندگان را از خالقان آثار با ارزش، به بردگانی تبدیل می‌کند که صرفاً برای دستمزد کار می‌کنند. لیدن با اشاره به بحث‌های اخیر درباره سودآوری این سرویس‌ها گفت:

اینکه گیم پس سودآور است یا نه، سؤال درستی نیست. شما می‌توانید با انواع دستکاری‌های مالی یک سرویس را سودآور جلوه دهید. اما مسئله اصلی برای من این است که آیا این مدل برای توسعه‌دهنده سالم است؟

به گفته او، در مدل سنتی، توسعه‌دهندگان با خلق یک اثر، آن را به بازار عرضه کرده و در صورت موفقیت چشمگیر، در سود و پاداش‌ها سهیم می‌شوند. اما در مدل اشتراکی، این پویایی از بین می‌رود. او این رابطه جدید را این‌گونه توصیف می‌کند:

موضوع فقط این است که «شما ساعتی X دلار به من پرداخت می‌کنید، من برایتان یک بازی ساختم، بفرمایید، آن را روی سرورهای خود قرار دهید».

لیدن، با وجود قبول اینکه این موضوع می‌تواند برای توسعه‌دهندگان مستقل که به دنبال شناخته شدن هستند متفاوت باشد، استدلال می‌کند که این رویکرد، توسعه‌دهنده را به یک «برده حقوق‌بگیر» تنزل می‌دهد که دیگر انگیزه‌ای برای ریسک کردن و دستیابی به موفقیت‌های بزرگ ندارد. او در پایان با تأکید بر موضع خود، اظهار کرد که به عقیده او، این رویه و مدل تجاری برای توسعه‌دهندگان «الهام بخش» نیست.

source

توسط siahnet.ir