در سالروز تولد علی حاتمی ، موزه سینما دست‌نوشته‌ای منتشر کرد که روایتگر آخرین روز فیلمبرداری حاجی واشنگتن و رنج‌های این فیلمساز است.

او با خلق آثاری همچون سوته‌دلان، مادر، دلشدگان، کمال‌الملک، طوقی و سریال ماندگار هزاردستان جایگاه ویژه‌ای در حافظه جمعی مردم ایران یافته است.

به همین مناسبت موزه سینما سندی ارزشمند و کمتر دیده‌شده از این کارگردان فقید را منتشر کرده است. این دست‌نوشته که به آخرین روز فیلمبرداری فیلم حاجی واشنگتن بازمی‌گردد، در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۶۰ و همزمان با ۹ نوامبر ۱۹۸۱ نوشته شده است.

علی حاتمی

فیلم حاجی واشنگتن که روایتگر زندگی نخستین سفیر ایران در آمریکا است، به دلیل شرایط سیاسی آن زمان نتوانست در ایالات متحده ساخته شود و در ایتالیا فیلمبرداری شد؛ موضوعی که خود با مشکلات فراوانی همراه بود.

در این یادداشت، علی حاتمی از پایان پرتنش فیلمبرداری سخن گفته و آن روز را «پایان دردناک و زودگذر که باید فراموش شود» توصیف کرده است. او در بخشی از این دست‌نوشته از درگیری‌های روحی و اختلاف‌نظر با کارگردان جوان پروژه یاد می‌کند و می‌نویسد:

پلان آخر گرفته شد، از درون داغون شده بودم… با خودم فکر کردم این مسائل پیش می‌آید و باید تحمل کرد.

حاتمی در این متن کوتاه اما پرمعنا به دشواری‌های مسیر فیلمسازی اشاره کرده و با نگاهی انسانی تأکید دارد که در چنین شرایطی نباید کسی را مقصر دانست.

این سند، که گوشه‌ای از رنج‌ها و تجربه‌های یکی از مهم‌ترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران را نشان می‌دهد، اکنون به عنوان یادگاری ارزشمند در موزه سینما نگهداری می‌شود.

نظر شما درباره‌ی انتشار این نامه جالب چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.

source

توسط siahnet.ir