30 مرداد 1404 ساعت 10:12

دلایل برتری خودروهای برقی چینی نسبت به مدل‌های آمریکایی چیست؟ در این مطلب به بررسی علل رشد و پیشرفت صنعت خودروهای انرژی نو چین می‌پردازیم.

تا یک دهه پیش اگر صحبت از فناوری خودروهای برقی چینی می‌شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که خودروسازان چشم بادامی بتوانند به رشد و توسعه امروزی برسند. جهان به علت پروپاگاندای قوی غرب، همواره با دیده تحقیر و سوء ظن به چینی‌ها نگاه می‌کرده، اما به وضوح روشن است که امروزه این دیدگاه وارونه شده و مخالفان پکن نمی‌توانند از این مهارت و قدرت علیه رقیب شماره یک خود استفاده کنند.

فهرست مطالب

دلایل برتری خودروهای برقی چینی نسبت به آمریکایی‌ها

در دنیای خودرو و در عصری که هوش مصنوعی در حال تسخیر بشریت است، شرکت‌های خودروسازی چینی موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌اند. کمپانی معروف بی وای دی به عنوان یکی از طلایه داران این کشور، همواره شگفتی‌های بسیاری در صنعت خودروهای برقی خلق کرده است و در این مسیر نباید از سایر برندهای تازه وارد و نوپا مثل شیائومی به آسانی گذشت.

خودروهای برقی چینی

هم اکنون در سطح بین المللی، رقابت شدیدی بین کشورهای پیشرفته برای تصاحب بازار خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های شارژ آن‌ها شکل گرفته است. در این میان، چین توانسته با اختلافی چشمگیر رقیب دائمی خود در سطح جهانی را کنار بگذارد و رهبر اصلی این میدان فراخ شود. پکن به این جایگاه دست یافته زیرا در یک دهه اخیر، سیاست‌های حساب شده و منطقی خود را توامان با سرمایه‌گذاری‌های کلان و دیدگاه استراتژیکش پیش برده است. به عبارتی می‌توان گفت که چینی‌ها رویکرد متفاوتی نسبت به خودروسازان آمریکایی در پیش گرفته‌اند.

برتری چین در صنعت خودروهای برقی حاصل ترکیب حمایت‌های دولتی، تقویت توان تولید و توسعه گسترده زیرساخت‌هاست. این کشور با برنامه‌ریزی دقیق، علاوه بر تولید و فروش داخلی، به دنبال تثبیت جایگاه خود در صادرات است. بررسی دلایل این پیشتازی و اقداماتی که چین برای حفظ موقعیت خود انجام داده، نشان می‌دهد که این کشور الگویی جدی برای دیگر بازیگران عرصه خودروسازی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید

چرا چین موفق تر عمل کرده؟

خودروهای برقی چینی

مهم‌ترین دلیلی که باعث شده تا چشم بادامی‌ها دست برتر را داشته باشند، جایگاه متفاوت کشورهای پیشرو در صنعت خودروسازی در بازار است. برای مثال آمریکایی‌ها بیش از 13 دهه است که در حال تولید خودروهای بنزینی و درون سوز هستند و در این مسیر به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند. اولین خودرو بنزینی این کشور در سال 1896 میلادی به بازار آمد و اغلب شرکت‌های آمریکایی با همین فرمان جلو رفتند.

چینی‌های نوپا و تازه کار نمی‌توانستند با قدمت 130 ساله آمریکایی‌ها در حوزه تولید خودروهای بنزینی و درون سوز رقابت کنند و سبقت گرفتن از آن‌ها در این زمینه یک رویای محقق نشدنی بود و به همین خاطر تصمیم گرفتند دست روی نقطه ضعف بازار ایالات متحده بگذارند. از آنجایی که پیشینه چشم بادامی‌ها در حوزه ماشین‌های بنزینی کم بود، میدان دید گسترده‌ای برای تمرکز بر تولید محصولات برقی و هیبریدی داشتند و همین عامل موفقیت و پیروزی آن‌ها شد.

سیاست دولت پکن این بود که باید در مسیر رشد و توسعه خودروهای برقی گام برداشت و خودروهای انرژی نو از جمله مدل‌های تمام برقی و پلاگین هیبریدی را در دستور کار قرار داد. پتانسیل خوب صنعت خودروسازی این کشور پهناور و پرجمعیت به نفع آن تمام شد و رهبری در این عرصه را خیلی زود تصاحب کرد. دقیقا از سال 2009 میلادی، توسعه خودروهای برقی در چین آغاز شد و هر دو نوع قوای محرکه در دستور کار قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید

بازار فعلی جهان چگونه ارزیابی می‌شود؟

خودروهای برقی چینی

خوشبختانه روز به روز آمار فروش خودروهای انرژی نو در چین افزایش می‌یابد و فقط در ماه مه امسال، بازار این کشور شاهد فروش 1.02 میلیون دستگاه خودرو NEV بوده است. پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است: این تعداد خودرو در کجا شارژ می‌شوند؟ دولت چین تا پایان دسامبر سال گذشته میلادی، 13 میلیون دستگاه شارژر تدارک دیده بود که تقریبا تعداد آن‌ها 50 درصد بیشتر از سال 2023 شده بود.

افزایش جایگاه‌های شارژ نشان می‌دهد که چینی‌ها درک کرده‌اند که تولید خودروهای برقی بدون توسعه زیرساخت‌های شارژ، عملی عبث و بیهوده در درازمدت است. آمارها نشان می‌دهد که در بازه مشابه، آمریکایی‌ها تنها 218 هزار جایگاه شارژ در سراسر کشور نصب کرده‌اند که روند آن کاهشی بوده است. همچنین در حالی که آمار فروش خودروهای برقی چینی در ماه مه از مرز 1 میلیون دستگاه عبور کرده، آمریکایی‌ها در همین زمان تنها 103 هزار دستگاه خودرو فروخته‌اند.

بیشتر بخوانید

نقش سیاست گذاری درست در موفقیت چین

خودروهای برقی چینی

قطع به یقین کشوری که سیاست گذاری درستی در حوزه خودروهای انرژی نو در پیش بگیرد، گوی سبقت را در درازمدت از آن خود کرده است. آمریکایی‌ها اخیرا تصمیم گرفته‌اند تا مشوق‌های قبلی برای خرید، اجازه و ساخت شبکه‌های پشتیبانی را حذف کنند، در حالی که چشم بادامی‌ها همواره در حال حمایت از این صنعت رو به رشد هستند و به همین دلیل است که فاصله خود را با آمریکا زیاد کرده‌اند.

چین برای حفظ برتری چه اقداماتی انجام داده؟

چین به دستاوردهای فعلی خود در حوزه خودروهای برقی بسنده نکرده و تولیدکنندگان این کشور در تلاشند نسل تازه‌ای از نوآوری‌های فناورانه را معرفی کنند. این نوآوری‌ها شامل باتری‌های پیشرفته‌تر و روش‌های بهینه برای شارژ سریع‌تر هستند. شرکت CATL به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودروهای NEV در چین، حدود یک‌ سوم باتری‌های خودروهای برقی جهان را تأمین می‌کند. در کنار آن، شرکت BYD که عنوان بزرگ‌ترین خودروساز برقی جهان را دارد، پلتفرم سوپر e- را با قابلیت شارژ مگاواتی معرفی کرده است. (سیستمی که امکان شارژ فوق‌ العاده سریع را فراهم می‌آورد)

این دو غول صنعتی هر کدام به‌ طور مستقل فناوری‌هایی را توسعه داده‌اند که می‌توانند خودرو را تنها در پنج دقیقه شارژ کنند، زمانی که با فرآیند سوخت‌گیری خودروهای بنزینی برابری می‌کند. هرچند این پیشرفت‌ها نوید بزرگی برای مصرف‌کنندگان چینی به شمار می‌رود، اما ورود سریع آن‌ها به بازار آمریکا چندان محتمل نیست. همچنین شرکت هواوی با ارائه اختراعی جدید در زمینه باتری‌های با بُرد طولانی و شارژ فوق‌ سریع، نشان داده که این رقابت فناورانه روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

خودروهای برقی چینی

بیشتر بخوانید

بازار جهانی چه تأثیری می‌پذیرد؟

دولت ایالات متحده و خودروسازان این کشور نگران رشد و پیشرفت صنعت خودروهای برقی چین هستند، زیرا آن‌ها دست برتر را دارند و محصولات خود را با قیمت‌های نازل راهی بازار می‌کنند. آمریکا به تازگی تعرفه‌های سنگینی برای واردات خودرو برقی از چین وضع کرده تا عملا مانع ورود این محصولات به کشور شود.

همان‌طور که گفتیم، مهم‌ترین دلایل موفقیت چشم بادامی‌های چینی در این بازار، سیاست‌های صنعتی هدفمند، سرمایه گذاری‌های عظیم و نوآوری‌های مبتنی بر فناوری بوده است. همچنین قیمت‌های اقتصادی، باتری‌های پیشرفته و تکنولوژی شارژ سریع می‌توانند عوامل دیگری باشند که موجب موفقیت چینی‌ها شده‌اند.

source

توسط siahnet.ir