اگر شما هم از طول کشیدن اولین اجرای بازی‌ها بر روی PC کلافه شده‌اید، خبر خوبی برایتان داریم. مایکروسافت یک فناوری جدید به نام Advanced Shader Delivery معرفی کرده است که زمان لازم برای اجرای بازی‌های جدید را تا 85 درصد کاهش می‌دهد.

شیدرها کدهای گرافیکی کوچکی هستند که مسئولیت رندر کردن جلوه‌های تصویری مانند نورپردازی، فیزیک و بافت‌ها را بر عهده دارند. اما این کدها پیش از اجرا باید با کارت گرافیک کاربر هماهنگ و کامپایل شوند. مشکل اینجاست که این کامپایل اولیه در زمان اجرای بازی‌های جدید زمان‌بر است.

معرفی فناوری Advanced Shader Delivery مایکروسافت

فناوری جدید ASD مایکروسافت که تحت DirectX توسعه یافته، از دو بخش تشکیل شده است. اولی State Object Database (SODB) نام دارد که ساختاری استاندارد برای ذخیره کردن داده‌های بازی است، اما دومی به نام Precompiled Shader Database (PSDB)، یک پایگاه داده آنلاین از شیدرهای از پیش کامپایل‌شده برای سخت‌افزارهای مختلف است.

فناوری ASD  مایکروسافت برای بازی

در وجود این تکنیک جدید، بازی‌هایی که از طریق Xbox Store نصب می‌شوند، از این پس می‌توانند شیدرهای لازم را متناسب با سخت افزار کاربر، مستقیماً از این پایگاه ابری دریافت کنند. بر همین اساس دیگر کامپیوتر گیمر مجبور نیست بار سنگین کامپایل کردن شیدرها را به دوش بکشد و حتی پس از آپدیت شدن درایور کارت گرافیک، شیدرها به‌طور خودکار به‌روزرسانی خواهند شد تا در بهترین حالت نگه داشته شوند.

در این روش اگر شیدرهای مناسب بر روی سرور یافت نشود یا کاربر از یک درایور غیر رسمی استفاده کند، هنوز امکان کامپایل کردن آفلاین شیدرها توسط خود بازی وجود خواهد داشت.

shader-delivery.jpg
کامپایل شیدرهای بازی

مایکروسافت می‌گوید این فناوری در بازی جدید استودیوی آبسیدین با نام Avowed، کاهش چشمگیر ۸۵ درصدی در زمان لود اولیه را به نمایش گذاشته است. به این ترتیب ظاهراً ASD نه‌تنها به شروع سریع‌تر بازی کمک می‌کند، بلکه مصرف انرژی و باتری کنسول‌های پرتابل را نیز کاهش می‌دهد.

شاید بد نباشد که اشاره کنیم این رویکرد تا حدی از مدل Valve در کنسول استیم دک الهام گرفته شده است؛ جایی که به لطف عدم تنوع سخت‌افزاری، شیدرها پیشاپیش کامپایل و آماده اجرا شده‌اند و آماده دانلود هستند. مایکروسافت می‌گوید با همکاری شرکای سخت‌افزاری خود، موفق شده همین تجربه را به اکوسیستم پیچیده و متنوع PC بیاورد.

در ابتدا این قابلیت روی کنسول‌های دستی ROG Xbox Ally و ROG Xbox Ally X و تنها برای بازی‌های خریداری‌شده از فروشگاه ایکس‌باکس فعال خواهد شد. اما مایکروسافت وعده داده ماه آینده با عرضه کیت توسعه AgilitySDK، راه را برای پشتیبانی گسترده‌تر، از جمله روی پلتفرم‌هایی مانند استیم باز کند. ظاهراً تنها مشکل این فناوری، وابسته بودن به اینترنت پرسرعت است.

source

توسط siahnet.ir