اطلاعات جدید نشان می‌دهد اینتل برنامه‌های بسیار جاه‌طلبانه‌ای برای پردازنده‌های گرافیکی Battlemage داشته که در نهایت لغو شده‌اند. این طرح‌ها شامل پردازنده‌هایی با هسته‌های Xe بیشتر، حافظه کش سه‌بعدی و تراشه‌های قدرتمند Halo بود. اما مشکلات مالی و تغییرات مدیریتی، اینتل را مجبور به کنار گذاشتن این پروژه‌ها کرد.

بر اساس گزارش WCCFtech، اطلاعات جدیدی که از نمونه‌های مهندسی اولیه و منابع داخلی به دست آمده، نشان می‌دهد اینتل برنامه‌های بسیار گسترده و بلندپروازانه‌ای برای نسل دوم پردازنده‌های گرافیکی خود، یعنی Battlemage در سر داشته است؛ برنامه‌هایی که به دلیل مشکلات مالی و تغییرات در سطح رهبری این شرکت، در نهایت لغو شدند و هرگز به دست مصرف‌کنندگان نرسیدند. این طرح‌ها شامل پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌های بسیار بیشتر و فناوری حافظه کش سه‌بعدی نوآورانه بود.

arc-halo-2.jpg

نقشه‌هایی که روی کاغذ ماندند: BMG-G10 چه بود؟

نسل اول کارت‌های گرافیک Arc با کد Alchemist شروع چندان قدرتمندی نداشت، اما پشتیبانی نرم‌افزاری و به‌روزرسانی‌های مداوم درایورها، موقعیت اینتل را در بازار بهبود بخشید و زمینه را برای نسل دوم فراهم کرد. با این حال، به نظر می‌رسد محصولاتی که امروز از این نسل می‌بینیم، تنها سایه‌ای از برنامه‌های اولیه اینتل هستند.

arc-halo-2.jpg

اطلاعات فاش‌شده به یک پردازنده گرافیکی قدرتمندتر با کد BMG-G10 اشاره دارد که قرار بود در دو پیکربندی عرضه شود: نسخه X3 با ۲۸ هسته Xe و نسخه X4 با ۴۰ هسته Xe. این در حالی است که قوی‌ترین مدل عرضه‌شده از این نسل یعنی Arc B580، تنها از ۲۰ هسته Xe بهره می‌برد. تصاویری از یک برد PCB ناشناس که پیش‌تر منتشر شده بود نیز این موضوع را تایید می‌کند. این برد برای یک پردازنده بزرگ‌تر طراحی شده بود و از رابط حافظه ۱۹۲ بیتی و دو کانکتور ۸ پین برق پشتیبانی می‌کرد که نشان‌دهنده توان پردازشی و مصرف انرژی بالاتر بود.

Adamantine: برگ برنده لغوشده اینتل

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پردازنده‌های لغوشده، استفاده از یک فناوری حافظه کش سه‌بعدی  با نام «آدامانتین» (Adamantine) بود. این فناوری به اینتل اجازه می‌داد تا یک زیرلایه با ۵۱۲ مگابایت حافظه کش را در زیر پردازنده اصلی قرار دهد. این طراحی می‌توانست تأخیر را به شدت کاهش داده و پهنای باند حافظه را به شکل چشمگیری افزایش دهد که نتیجه آن، عملکردی بسیار بهتر در بازی‌ها و کاربردهای حرفه‌ای بود.

arc-halo-2.jpg

اینتل قصد داشت از این فناوری نه‌تنها در کارت‌های گرافیک مجزا، بلکه در پردازنده‌های قدرتمند Arrow Lake Halo نیز استفاده کند که آن پروژه هم لغو شد. به نظر می‌رسد تمام محصولاتی که قرار بود از کش آدامانتین بهره ببرند، از نقشه راه اینتل حذف شده‌اند.

arc-halo-2.jpg

آینده نامشخص اما امیدوارکننده

با وجود لغو این برنامه‌های جاه‌طلبانه، بخش گرافیک اینتل همچنان فعال است. تیم نرم‌افزاری این شرکت با ارائه درایورهای پایدار و بهبودهای عملکردی، عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است. معرفی فناوری‌هایی مانند XeSS 3 MFG نیز نشان از تداوم نوآوری در این بخش دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که اینتل همچنان روی مدل‌های بالارده‌تری از Battlemage مانند Arc B770 کار می‌کند و معرفی نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی این شرکت برپایه هسته‌های Xe3، امیدواری‌ها را برای رقابت جدی‌تر اینتل در بازار پردازنده‌های گرافیکی زنده نگه داشته است.

source

توسط siahnet.ir