12 آذر 1404 ساعت 13:29

یکی از شاسی بلندهای وارداتی جذابی که راسا موتور از ژاپن به بازار ایران آورده، سوزوکی گرند ویتارا هیبرید است. این خودرو چه مشخصات و قیمتی دارد؟

شرکت راسا موتور خاورمیانه از زمان آزادسازی واردات خودرو، سراغ سبد محصولات سوزوکی ژاپن رفته تا با عرضه ماشین‌های جذابی مثل جیمنی 5 درب، فرانکس و سیاز، تنوع بازار خودروهای وارداتی را افزایش دهد. یکی از محصولاتی که به تازگی وارد سبد این شرکت شده، سوزوکی گرند ویتارا هیبرید است. این شاسی بلند جذاب و بااصالت که پیش از این نسل‌های قبلی آن در بازار کشورمان حضور داشته‌اند، با نسل چهارم به بازار وارد خواهد شد.

فهرست مطالب

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور - نمای جلو

 

کمپانی سوزوکی در کنار بزرگان پرآوازه‌ای مثل تویوتا و نیسان، شهرت زیادی برای خود در بازارهای صادراتی دست‌وپا کرده و قطع به یقین یکی از مهم‌ترین این محصولات، سوزوکی گرند ویتارا است که جدیدترین مدل از چهارمین نسل به حساب می‌آید و با قوای فنی هیبریدی به فروش می‌رسد. این شاسی بلند که از سال 2015 با ابعاد کوچک در حال تولید بوده تا سال 2022 با تغییرات زیادی در قالب فیس لیفت عرضه شده و هم اکنون با یک تغییر مهم در زیر کاپوت از راه رسیده است.

فیس لیفت عمیق سال 2022 گرند ویتارا ابعاد آن را تغییر داد و کمی نسبت به فیس‌لیفت‌های قبلی بزرگ‌تر شد. شرکت راسا موتور خاورمیانه سراغ همین مدل صادراتی که عمدتا توسط شرکت سوزوکی ماروتی به بازارهای جهانی صادر می‌شود، رفته تا تجربه متفاوت و مهیجی برای طرفداران ماشین‌های اصیل ژاپنی رقم بزند. پیش از این، آبی پوشان جاده مخصوص نسخه بزرگ‌تر و تنومندتر گرند ویتارا را به کشور آورده بود و حالا باید شاهد واردات نسخه جمع‌وجورتر این خودرو باشیم.

بیشتر بخوانید

طراحی ظاهری

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور - نمای رو به رو

بله حق با شماست. اغلب علاقه‌مندان به سوزوکی گرند ویتارا هنوز هم طراحی ظاهری نسل‌های قبلی که توسط ایران خودرو به کشور وارد شده بود را در ذهن دارند، اما برای اینکه بتوانید با گرند ویتارا هیبریدی کنار بیایید، بهتر است فراموش کنید که در گذشته چنین شاسی بلندی را دیده‌اید.

اول از همه اتمام حجت کنیم که گرند ویتارای راسا موتور نسخه مونتاژ شده توسط جوینت ونچر ژاپن – هند است و بعد سراغ طراحی این خودرو برویم. بدنه این اس یو وی ژاپنی در مقایسه با نسل‌های قبلی کاملا تغییر کرده و همان‌طور که گفتیم، ابعاد آن کوچک و جمع‌وجور شده است. با این اوصاف، گرند ویتارا هیبرید توان رقابت با شاسی بلندهای سایز بزرگ را ندارد و بیشتر اهل رقابت کردن با کراس اوورهای خانوادگی است.

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور - نمای پشت

در سطح بدنه به قدر کفایت از قطعات کروم استفاده شده تا شکل و شمایل یک شاسی بلند شهری و مناسب خانواده حفظ شود. نمای جلو و عقب به نسبت آنچه در اولین نسخه از نسل چهارم گرند ویتارا دیده بودیم، تغییر کرده و تا حدی فانتزی شده است. در کل باید این طور جمع‌بندی کرد که نسخه جدید گرند ویتارا برای مشتریانی که به دنبال خرید یک کراس اوور شهری جذاب هستند، کافی است.

بیشتر بخوانید

فضای کابین

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور - فضای داخلی

با ورود به کابین اول از همه باید سراغ داشبورد نسبتا جدیدی رفت که الهام گرفته از داشبورد تویوتا کرولا کراس است. شاید ظاهر آن مدرن و به روز به نظر نرسد، اما قطعا دلنشین و چشم نواز خواهد بود. صفحه نمایش مولتی مدیا به حالت ایستاده قرار گرفته و فرمان به نظر می‌رسد که خوش دست است. روی داشبورد نیز کروم‌کاری‌های ظریف با نوارهای تزئیناتی نمای بیرون هماهنگ شده است.

کابین سوزوکی گرند ویتارا هیبرید با دریچه‌های تهویه میانی مجهز به دکمه فلاشر، زیباتر شده و با اینکه اغلب کنترل‌ها از سیستم مولی مدیا قابل انجام است، اما همچنان روی کنسول میانی، کلیدها و دکمه‌های ضروری دیده می‌شود. کلاستر بسته به مدل و تیپ خودرو می‌تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد.

یکی از ایرادات کابین که به وضوح به چشم می‌آید، پلاستیک‌های خشک و ارزان قیمتی است که کاش استفاده نمی‌شدند. بخشی از حس داشتن یک خودرو لوکس با متریال پلاستیکی از بین می‌رود. قسمتی از داشبورد و پنل درها با چرم مصنوعی پوشانده شده و متاسفانه سوزوکی می‌توانست بیشتر روی جزئیتات کار کند.

در ردیف جلو صندلی‌ها، فضای خوبی برای نشستن وجود دارد و صندلی‌ها نیز قابلیت‌های خوبی ارائه می‌دهند. ورود و خروج از این شاسی بلند سایز کوچک آسان است. گرچه ارگونومی صندلی‌های جلو مناسب این رده قیمتی هستند، اما عالی نیستند. عرض آن‌ها برای افرادی که درشت هیکل هستند، مشکل ایجاد می‌کند و در کل فضای کابین، فضای کمی برای سر سرنشینان وجود دارد.

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور - سانروف

یکی از نقاط قوت کابین، محفظه‌های ذخیره سازی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا لوازم اضافی خود را داخل خودرو رها نکنند و آن‌ها را در جای مناسبش قرار دهند. کنسول وسط مجهز به یک پد شارژ بی‌سیم تلفن همراه است و دو جالیوانی نسبتا بزرگ هم پشت اهرم دنده به چشم می‌خورد. حجم محفظه پشت صندلی‌های ردیف دوم 373 لیتر است که نشان می‌دهد صندوق عقب فضای زیادی ندارد.

بیشتر بخوانید

قوای فنی

شاید از شنیدن نام هیبریدی در کنار اسم سوزوکی گرند ویتارا انتظار داشته باشید که یک موتور بنزینی در کنار یک پیشرانه الکتریکی قرار گرفته که روی‌هم‌رفته قادر به تولید قدرت زیادی هستند، اما باید توجه داشت که پیشرانه بنزینی این شاسی بلند ژاپنی وظیفه استارت موتور برقی را بر عهده دارد و به صورت جداگانه قدرت و گشتاور زیادی تولید نمی‌کند.

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور - نمای پشت

سوزوکی به منظور عملکرد بهتر سامانه استاپ / استارت خودرو از سیستم ISG استفاده کرده تا بدین ترتیب، مصرف سوخت را کاهش دهد. به نظر می‌رسد که با این قدرت و گشتاور، بعضی از مشتریان گرند ویتارا ناامید شوند، اما می‌تواند مایه شادی طرفداران خودروهای بنزینی باشد. یکی از مزایای دیگر Grand Vitara Hybrid، تعرفه پایین‌تر واردات آن نسبت به نسخه بنزینی است.

به طور کلی در سینه این شاسی بلند نقلی یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ قرار گرفته که تنفس طبیعی نیمه هیبرید است و می‌تواند در مجموع 103 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید کند. حداکثر سرعت وارداتی راسا موتور 170 کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند نیروی محرکه را از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلو یا هر چهار چرخ انتقال دهد.

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور - زیر کاپوت

 

به لحاظ ابعاد، گرند ویتارا هایبرید 4345 میلی متر طول، 1795 میلی متر عرض و 1645 میلی متر ارتفاع دارد و با وزن 1210 کیلوگرمی‌اش، در هر 100 کیلومتر مسافتی که طی می‌کند، 5.6 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. در محور جلو و عقب از سیستم تعلیق مک فرسون و توییست بیم استفاده شده است. در مجموع باید اعتراف کرد که این SUV مناسب شتاب‌گیری و سرعت‌های بالا و هیجان انگیز نیست.

در عوض، اگر دنبال یک خودرو بااصالت هستید که استهلاک کم و دوام فنی بالایی داشته باشد، قطعا گزینه مناسبی است. گرند ویتارا هیبرید در مقایسه با رقبای چینی‌اش یک سروگردن بالاتر قرار می‌گیرد. همچنین نقطه قوت دیگر این محصول، مصرف سوخت بهینه است.

بیشتر بخوانید

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

همان‌طور که گفتیم، یکی از نقاط قوت این شاسی بلند وارداتی، هیبریدی بودن آن است و همین باعث شده تا نسخه‌های فول آپشن آن بتوانند وارد بازار کشور شوند. به همین خاطر، آپشن‌های گرند ویتارا هیبرید نسبتا کامل بوده و مهم‌ترین آن‌ها عبارتنداز:

  • سیستم کروز کنترل
  • ایربگ راننده و سرنشین جلو
  • ایربگ جانبی و پرده‌ای
  • ترمز ABS+EBD+BA
  • کنترل پایداری
  • ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • ترمز عقب دیسکی یکپارچه
  • استارت دکمه‌ای
  • صفحه نمایش مرکزی 9 اینچی لمسی
  • دوربین 360 درجه
  • مه شکن عقب
  • سنسور پارک عقب
  • سنسور باران و نور
  • 4 عدد بلندگو
  • صندلی راننده 6 جهته دستی
  • تهویه خودکار
  • جی پی اس، بلوتوث و یو اس بی
  • سیستم ورود بدون کلید
  • چراغ‌های اصلی ال ای دی
  • قابلیت تنظیم ارتفاع نور به صورت دستی
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
  • شارژر بی‌سیم تلفن همراه
  • آینه‌های تاشو برقی
  • تعویض دنده از پشت فرمان
  • کامپیوتر سفری و مولتی مدیا پیشرفته
  • قابلیت انتخاب 4 حالت رانندگی اتو، اسپرت، برفی و…
  • رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی
  • هدآپ دیسپلی
  • دریچه سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب
  • سیستم پایش فشار باد تایرها
  • آینه داخلی تیره شونده
  • سقف شیشه‌ای پانوراما بازشونده
  • کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان

بیشتر بخوانید

مزایا و معایب

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور - صندوق عقب

هر خودرویی در کنار تمام مزایا و نقاط قوتی که دارد، نقطه ضعف هم خواهد داشت. ژاپنی‌ها خودرو بی‌کیفیت نمی‌سازند؛ بنابراین، کیفیت ساخت و مونتاژ این شاسی بلند اصیل خیال هر مشتری سخت پسندی را جمع خواهد کرد. علاوه بر این، به خاطر دو دیفرانسیل بودن گرند ویتارا هیبرید، ممکن است علاقه‌مندان به آفرود بتوانند در کنار خانواده از این قابلیت هم بهره‌مند شوند. مزیت دیگر این اس یو وی، مصرف سوخت پایین آن است.

و اما اگر فکر می‌کردید که سوزوکی گرند ویتارا راسا موتور خاورمیانه مثل مدل مونتاژی ایران خودرو در گذشته، بزرگ و تنومند است، اشتباه می‌کرده‌اید. آخرین مدل از نسل چهارم این محصول با ابعاد کوچک و شهری راهی بازار شده و متاسفانه پیشرانه قدرتمندی هم ندارد.

قیمت و ارزش خرید

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید راسا موتور

اوایل مردادماه سال جاری، شرکت راسا موتور خاورمیانه قیمت نسخه تک دیفرانسیل سوزوکی گرند ویتارا هیبرید را 2 میلیارد و 340 میلیون تومان اعلام کرد، در حالی که بهای مدل دو دیفرانسیل آن 2 میلیارد و 700 میلیون تومان خواهد بود. همچنین قیمت بازار آزاد این خودرو 3 میلیارد و 500 میلیون تومان است و اگر راجع به رقبای این شاسی بلند بپرسید، باید به تویوتا کرولا کراس هیبرید، هیوندای کونا، کیا سونت، هیوندای کرتا و لاماری ایما هیبرید اشاره کنیم.

در پایان هم باید تأکید کنیم که گرند ویتارا مدل جدید با آنچه در گذشته عرضه می‌شد، تفاوت اساسی به لحاظ طراحی دارد و از نظر قدرت و خروجی موتور حرف چندانی برای گفتن ندارد. با این اوصاف، اگر به رانندگی اسپرت و هیجان انگیز و پرشتاب علاقه دارید، شاید بهتر باشد سراغ گزینه دیگری بروید. اما اگر یک خانواده چهار یا پنج نفره جمع‌وجور هستید و دنبال اصالت و دوام در کنار آپشن‌های رفاهی مناسب و مصرف سوخت پایین هستید، گرند ویتارا هیبرید گزینه خوبی خواهد بود.

بیشتر بخوانید

source

توسط siahnet.ir