
سونی هیچگاه پنهان نکرده که بهطور فعال روی بهبودهای کنسول PS5 Pro کار میکند، بهویژه در زمینه فناوری ارتقای تصویر PSSR.
از زمان عرضه این سیستم قدرتمند در سال ۲۰۲۴، واکنشها نسبت به آن متفاوت بوده است: برخی بازیها بهطور قابل توجهی از سختافزار ارتقایافته بهرهمند شدهاند، در حالی که برخی دیگر عملکردی کمتر از انتظار داشتهاند.
منبع سختافزاری Moore’s Law Is Dead در گفتوگو با یک توسعهدهنده ناشناس اشاره کرده است که طرفداران باید انتظار «بهبودهای عظیم» را در آینده داشته باشند.
در چارچوب همکاری سونی با AMD تحت پروژه Amethyst ، که همزمان زمینهسازی برای PS6 را نیز انجام میدهد ، قرار است نسخه جدیدی از PSSR در سال آینده معرفی شود که کیفیت تصویر را بهطور چشمگیری ارتقا خواهد داد.
این فناوری قادر خواهد بود تصاویر باکیفیتتری را بدون نیاز به برخی دادههای ورودی تولید کند؛ به این معنا که حتی از منابع ناقص نیز خروجی تمیز و شفاف ارائه خواهد داد. همچنین این تغییر باعث کاهش میزان حافظه مورد نیاز و کاهش زمان پردازش GPU خواهد شد.
به بیان ساده، این فناوری تصویر شفافتر را سریعتر و با مصرف حافظه کمتر تولید خواهد کرد؛ مزایایی که بدون شک مثبت ارزیابی میشوند.
سونی همچنین از مشکلات برخی بازیها در زمینه آرتیفکتینگ آگاه است و ابزاری طراحی کرده که به توسعهدهندگان امکان میدهد این مشکلات را سریعتر شناسایی کنند. بدیهی است که هرچه مشکلات سریعتر شناسایی شوند، روند رفع آنها نیز سرعت بیشتری خواهد داشت.
البته نکته منفی این است که به نظر میرسد بازیهای موجود باید برای بهرهبرداری از قابلیتهای جدید، بهروزرسانی شوند؛ بنابراین بار دیگر پشتیبانی توسعهدهندگان نقش کلیدی خواهد داشت.
با این حال، اگر سونی بتواند این فناوری را هرچه زودتر در اختیار استودیوهایی مانند راکستار قرار دهد، احتمال زیادی وجود دارد که GTA 6 در زمان عرضه از این قابلیتها بهرهمند باشد. چنین اتفاقی بدون شک فروش بسیار بالایی برای کنسول PS5 Pro به همراه خواهد داشت.
source