استودیو Firewalk در حالی آماده انتشار بازی انحصاری جدید سونی است، که گزارشها میگویند مدت زمان زیادی صرف ساخت بازی Concord شده است. این بازی تیراندازی و لایو سرویس، امروز برای پلی استیشن 5 و رایانههای شخصی منتشر شد.
در حالی که سونی انحصاریهای کم، اما موفقی را در سال جاری منتشر کرده، حالا همه نگاهها به Concord است. یک بازی شوتر اول شخص لایو سرویس، که متفاوت از اکثر انحصاریهای داستانی پلی استیشن است. چند وقت پیش دموی بازی منتشر شد و واکنشهای ضد و نقیضی را بر انگیخت. علیرغم تعریفها و انتقاداتی که از این بازی میشود، اما سونی همچنان چیز زیادی درباره این بازی و روند ساخت آن نگفته است.
اگر چه Concord تازه همین امروز منتشر شد، اما بتای آن از مدتها قبل وضعیت ناامید کنندهای داشت. با وجود افت شدید بازیکنان این بتا بعد از گذشت چند روز از انتشارش، امیدی برای عرضه موفق آن وجود ندارد. حالا گزارش شده که ساخت بازی Concord بیش از هشت سال به طول انجامیده است.
این خبر از آنجایی مهم و البته عجیب است، که بدانیم اعضای استودیو Firewalk، همگی از کهنه کاران این صنعت هستند. اکثر این افراد قبلا در اکتیویژن و بانجی مشغول به کار بودهاند و تجربه خوبی در ساخت بازیهای تیراندازی سرویس محور دارند. با این حال، نتیجه نهایی اصلا همچین چیزی را به ما نمیگوید و بتای Concord اصلا راضی کننده نبود.
زمان طولانی ساخت بازی Concord
توسعه دهندگان کنکورد میگویند بیش از هشت سال برای رسیدن به نتیجه فعلی، وقت گذاشتهاند. نتیجهای که البته ظاهرا چندان هم ارزش این وقت را نداشته است. تقریبا میشود گفت که تمام این وقت و هزینه هدر رفته است چرا که نظرات درباره Concord چندان مثبت نبود. متاسفانه، استودیو این بازی را تاخیر هم نزد تا مشکلات گوناگون آن را حل کند و ظاهرا نسخه نهایی فرق چندانی با نسخه بتا نخواهد داشت.
با مطالعه نقدهای بتای بازی، میشود نقاط ضعف متعددی را در انحصاری جدید سونی مشاهده کرد. شخصیت پردازی ضعیف، تکرار فرمول معمول ژانر شوتر، نبود نوآوری و کمبود محتوا، از جمله ایراداتی است که به این بازی گرفته شده. موضوع زمانی بغرنجتر میشود که بدانیم Concord یک بازی رایگان و Free to Play نیست. طبق اعلام سونی، این بازی برعکس سایر رقبای سرویس محورش، با برچسب قیمت 40 دلاری عرضه خواهد شد. این موضوع برای بازی که از کمبود محتوا رنج میبرد، میتواند کشنده باشد.
بارها در دنیای بازیها ثابت شده که صرف زمان و بودجه زیاد، صرفا باعث موفقیت اثر نهایی نمیشود. در واقع اصلیترین فاکتور، خلاقیت و ابتکار تیم توسعه دهنده است. مثلا ساخت بازی Palworld چند سالی بیشتر طول نکشید، اما اثر نهایی به شدت خوش ساخت بود. همین باعث شد که این بازی تبدیل به دومین عنوان پر فروش امسال شود.
منبع: Tech4Gamers
source