به نظر میرسد تعداد زیادی از خریداران iMacهای M1 با گذشت دو سال با ظاهر شدن خطوط افقی بر روی صفحهنمایش روبهرو شدهاند. این خطوط مشکی مزاحم دائمی هستند و پس از ظاهر شدن، دیگر ناپدید نمیشوند. اما آیا پای نقص تولید در میان است؟ جزئیات بیشتر را در ادامه خبر بخوانید.
پس از گذشت نزدیک به دو سال از زمان خرید، کاربران iMac با مشکل جدیدی مواجه شدهاند که باعث نمایش خطوط افقی تاریک بر روی صفحهنمایش میشود و به نظر میرسد این مشکل به یک نقص طراحی مربوط باشد که اکنون آشکار شده است.
ظاهر شدن خطوط مشکی بر روی صفحه نمایش iMac
تعداد زیادی از کاربران گزارش کردهاند که آلاینوانهای iMac مجهز به پردازنده M1 اپل با مشکلاتی در صفحهنمایش خود روبهرو شدهاند. بحثها پیرامون این موضوع در فروم کاربران اپل از ماه اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده و تاکنون ۱۷ صفحه پیش رفته که عمدتاً حاوی شکایت کاربران است. با این حال، اپل هنوز این مشکل را بهعنوان یک نقص تولید یا طراحی به رسمیت نشناخته و هیچ راهحلی برای آن ارائه نکرده است.
کاربران میگویند مراکز خدمات اپل این مشکل صفحهنمایش را بهعنوان یک خرابی غیرقابل تعمیر توصیف میکنند و تنها راهحل موجود، تعویض صفحهنمایش است. اما از آنجایی که این مشکل معمولاً پس از دو سال پدیدار میشود، اکثر دستگاهها از دوره ضمانت خارج شدهاند و کاربران باید هزینهای حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار برای تعویض صفحهنمایش آیمک خود بپردازند. بهعنوان مثال، با این هزینه میتوان یک دستگاه مکمینی M2 با کانفیگ پایه خرید.
طبق بررسی یکی از کاربران، صفحهنمایش iMac از کابل انعطافپذیری استفاده میکند که باید ولتاژی حدود ۵۰ ولت را تحمل کند؛ بهویژه زمانی که صفحهنمایش روی حداکثر روشنایی تنظیم میشود. این موضوع باعث سوختن تدریجی فلت شده و در نهایت باعث اتصال کوتاه و ظهور خطوط سیاه روی صفحه میشود. بنابراین، حتی اگر صفحهنمایش تعویض شود، ممکن است همین مشکل دوباره پس از یک یا دو سال تکرار شود.
این کاربر سه علت ممکن برای این مشکل عنوان کرده است: نقص طراحی، عیب تولید، یا استفاده قطعاتی که با استانداردهای اپل همخوانی نداشتهاند.
یکی از کاربران دیگر نیز گزارش داده است دستگاه iMac M3 که در ماه مه ۲۰۲۴ خریداری کرده، با مشکل مشابهی مواجه شده است. اگر اپل تغییری در طراحی کابل انعطافپذیر نسل قبلی iMac ایجاد نکرده باشد، ممکن است این نقص در نسلهای جدیدتر نیز تکرار شود. با این حال، باید به این نکته توجه داشت که حتی با وجود صدها گزارش از کاربران، این تعداد تنها کسر کوچکی از کل iMacهای فروختهشده را تشکیل میدهد.
در صورتی که خریدار بختبرگشته پوشش +AppleCare فعال نداشته باشد، تعمیر این مشکل به دلیل هزینه بالای آن، گزینهای غیرمنطقی به نظر میرسد، مگر اینکه اپل برای تعمیر مجانی فراخوان صادر کند. در حال حاضر، اگر نمیخواهید هزینه تعویض صفحهنمایش را بپردازید و امیدوارید که اپل روزی بهصورت رایگان این مشکل را رفع کند، تنها راه شما استفاده از یک مانیتور بهجای صفحهنمایش خود آیمک است.
اگر اپل همچنان از همان طراحی کابل انعطافپذیر (فلت) استفاده کند و مشکل احتمالی ناشی از ولتاژ بالا وجود داشته باشد، ممکن است با گذشت زمان مشکلات مشابهی در نسلهای بعدی نیز مشاهده شود. بهتر است امیدوار باشیم اپل با روش همیشگی خود به این مشکل پاسخ ندهد و خبری از محدود کردن شدت روشنایی و ولتاژ از طریق آپدیت نرمافزاری نباشد!
source