تمرکز بر انتشار چندپلتفرمی و پشتیبانی از پلتفرم‌های شخص ثالث در صنعت بازی‌سازی اخیراً رواج بیشتری پیدا کرده است. ایکس باکس تعهد خود به این رویکرد را تایید کرده و پلی استیشن نیز برنامه‌ریزی جامعی برای انتشار پورت انحصاری‌های خود برای رایانه‌های شخصی دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که انحصار به تدریج جای خود را به این استراتژی می‌دهد.

بسیاری از ناشران و توسعه‌دهندگان بزرگ نیز از رویکرد چندپلتفرمی حمایت کرده‌اند. در این میان، سگا (SEGA) اخیراً به تأثیرگذاری این رویکرد تاکید و اعلام کرده که یکی از دلایل اصلی موفقیت‌های اخیر این شرکت، اتکا به انتشار همزمان چندپلتفرمی در روز اول عرضه بازی‌هایش بوده است.

طبق جدیدترین گزارش سالانه سگا برای سال ۲۰۲۴، مجموعه بازی‌های Persona و Like A Dragon عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. Persona تا به امروز بیش از ۲۳.۵ میلیون واحد فروش داشته و مجموعه Like A Dragon نیز به فروش بیش از ۲۷ میلیون نسخه رسیده است.

شرکت سگا انتشار چندپلتفرمی را کلید موفقیت خود می‌داند - گیمفا

از سوی دیگر، آخرین عناوین مجموعه Sonic نیز موفقیت‌های بسیاری به دست آورده‌اند و بازی جدید Sonic X Shadow Generations در روز اول انتشار خود به فروش یک میلیون نسخه‌ای دست یافته است. سگا موفقیت این عناوین را به عوامل مختلفی نسبت داده است، اما گزارش کرد که تمرکز بر رویکرد چندپلتفرمی یکی از مهم‌ترین دلایل این موفقیت‌هاست. این شرکت اعلام داشت:

با پرورش و گسترش این آی‌پی‌های پرمخاطب و عرضه آن‌ها در پلتفرم‌های مختلف، به سودآوری پایدار دست یافته‌ایم.

در مقایسه با دیگر ناشران، سگا در حال حاضر از تمام پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌کند و تلاش کرده است بازی‌های خود را در صورت امکان برای کنسول نینتندو سوییچ نیز عرضه کند و بدین ترتیب دامنه کاربران خود را در تمامی پلتفرم‌ها گسترش دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که این رویکرد برای Persona 6 نیز ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر، ناشرانی مانند اسکوئر انیکس (Square Enix) به دلیل انعقاد قراردادهای انحصاری متعدد، دچار ضرر شده‌اند. بازی‌هایی همچون Final Fantasy 16 و Final Fantasy 7 Rebirth نتوانسته‌اند در فروش خود روی پلی استیشن ۵ عملکرد مطلوبی داشته باشند. این تفاوت بین سگا و اسکوئر انیکس، نشان‌دهنده استراتژی موفق سگا در مقابل سیاست‌های اسکوئر انیکس است.

source

توسط siahnet.ir