وقتی در مورد بازیهای ترسناک با تم روانشناختی حرف میزنیم، بدون شک آثار کمپانی ردمی و کارگردان نابغه آن سم لیک چند سر و گردن بالاتر از بقیه سازندگان قرار دارند. جدیدترین اثر کمپانی رمدی در سال اخیر بازی Alan Wake 2 که به دنبال ادامه روایت داستان اول پس از ۱۲ سال انتظار متمادی عاشقان این سری برای پلتفرمهای نسل نهمی و رایانهها شخصی منتشر شد. بازی روانشناختی الن ویک 2 در همان زمان انتشار نظرات مثبتی از سوی منتقدان و بازیکنان دریافت کرد که نشان میدهد تیم سازنده تا چه حدی با دقت و صبوری این اثر فاخر را تولید کردهاند. در سال ۲۰۲۴ میلادی یک محتوای الحاقی با نام Night Springs برای این بازی عرضه شد که ابعاد پنهان داستان را برایمان کمی روشنتر کرد.
جزئیات بروزرسانی جدید بازی الن ویک 2
تقریبا یک سال پس از انتشار بازی الن ویک دومین بروزرسانی این بازی با نام Lake House عرضه شد. به نظر میرسد که این آخرین محتوای داستانی مستقل برای بازی باشد و پس از آن داستان الن ویک 2 به پایان خواهد رسید. این محتوای داستانی به طور کامل مطابق با انتظارات ما از استودیو ردمی عمل کرده و هیچ نقصی ندارد. بنابراین آماده باشید تا با جزئیات تازه این بسته الحاقی، از جمله موسیقیهای جدید، تجربیات گیمپلی ترسناک و ارتباطات داستانی جدید با دنیای مشترک Control و Alan Wake آشنا شوید. در این مقاله از پارسی گیم، به بررسی ۱۰ مورد از جدیدترین جزئیات بسته الحاقی آلن ویک 2 خواهیم پرداخت.
10) کاراکتر جدید قابل بازی – Kiran Estevez
احتمالا شما انتظار داشتید اینبار با مامور ویژه saga anderson در منطقه Lake House گشت و گذار کنید. اما به جای او با Kiran Estevez یک مامور تازه کار از سازمان FBC داستان بازی را پیش می برید. در داستان بازی Lake House، این مکان به فضایی ترسناک و وحشتآور تبدیل شده که نشانههای ماورایی به وضوح در آن حس میشود. اما در این شرایط، مامور استیوز باید خونسردی خود را حفظ کرده و طوری رفتار کند که گویی همه چیز عادی است و یک روز کاری معمولی در حال گذر است.
مامور استیوز برای اولین بار به طور رسمی در میانههای داستان کمپین الن ویک ۲ معرفی میشود. دقیقا جایی که در جریان دستگیری Koskelas و الن ویک شرکت کرد و سپس به مبارزه برای متوقف کردن شخصیت Scratch وارد عمل شد. برخلاف انتظارمان مامور استیوز هیچ قدرت فراطبیعی وی قابلیتهای ویژه مانند مامور ساگا و حتی الن ویک ندارد. به همین دلیل هیچ منویی به سبک و سیاق Mind Place یا Writer’s Room وجود ندارد که برای ذخیره بازی و یا بازبینی دست نوشتهها و روایتهای گفتاری بازی از ان استفاده کنیم که این مورد چندان خوشایند نیست.
9) نقاشی ترسناک از دشمنان بازی و رویارویی با یک باس فایت جدید
دشمنان در بازی الان ویک ۲ به طرز غیر قابل انکاری زشت، بد ترکیب و فوقالعاده ترسناک هستند. جوری که انگار این موجودات از خود جهنم امده اند. این دشمنان هنگامی که در فرم نهایی باس فایت Nightingale ظاهر میشوند بسیار ترسناکتر هستند. موجودات زیرکی که در فصلهای بعدی بازی با ان مواجه میشوید معمولا به شکل سایههای هستند که در تاریکی به انتظارتان نشستهاند. البته با این حال در مقایسه با موجودات ترسناکی که قرار است در بسته الحاقی Lake House بازی آلن ویک ۲ ببینیم، واقعاً چندان ترسناک نیستند.
در این بروزرسانی شما با دشمنان جدیدی آشنا میشوید که با عنوان The Painted شناخته میشوند. این موجودات وحشتناک معمولاً در بومهای نقاشی که روی در و دیوار آویزان هستند و یا نقاشیهای دیوار استتار میکنند. سپس در لحظهای که برای خودتان خوش و خرم در بازی میچرخید ناگهان از مکانی غیر منتظره جلوی شما ظاهر میشوند که دقیقاً همان حس جامپ اسکر بازیهای قدیمی برایمان تداعی میشود. البته اگر مشکل قلبی دارید احتمالاً این صحنهها برایتان چندان مناسب نیست.
این دشمنان با قد بسیار بلند و ظاهر ترسناک و چندشآور واقعاً احساس ناراحتی و ناامنی را در شما به وجود میآورند، به ویژه که اگر فوبیای ترس از فضاهای تنگ و بسته داشته باشید احتمالاً یک عذاب دائمی در انتظارتان خواهد بود. علاوه بر این دشمنان ترسناک و عجیب در محتوای الحاقی بازی ، دشمنان جدیدی معرفی میشوند که سرپرستان مرکز تحقیقاتی دکتر جولز مارمون و همسرش، دکتر دیانا مارمون هستند. شخصیت دکتر دیانا به عنوان باس فایت نهایی بسته DLC معرفی میشود که طراحی ظاهری مشابه شخصیت Cynthia Weaver را دارد.
8) یک سلاح جدید از FBC
دقیقا مانند مامور ویژه ساگا اندرسون، مامور استیوز سفر خود را با یک تفنگ کلت آغاز می کند و به مرور یک شاتگان را هم پیدا خواهید کرد. در این بسته الحاقی یک سلاح نانجک انداز اختصاصی از اداره فدرال کنترل (FBC) در اختیارتان قرار می گیرد. این سلاح با نام Black Rock Launcher شناخته میشود و برای اینکه بتوانید قفل آن را باز کرده و در مقابل دشمنان ترسناک The Painted از خود دفاع کنید، باید در داستان بازی کمی جلوتر بروید تا سطح مورد نظر پیشرفت را بدست بیاورید. چون احتمالاً این تنها سلاحی است که میتوانند دشمنان The Painted را از بین ببرد.
این سلاح عجیب در واقع یک نارنجک انداز فراطبیعی متعلق به سازمان FBC است که در طول بازی آن را بدست میآورید. شما قبل از شلیک با این سلاح به کمی زمان برای شارژ نیاز دارید که به نوبه خود تنش و هیجان مبارزات را بسیار بالاتر میبرد.همچنین در این حین به موجودات The Painted اجازه می دهد تا به شما نزدیک تر شوند. توجه کنید که مهمات این سلاح به راحتی بدست نمیآید و تقریباً باید بازی را زیر و رو کنید. البته شما میتواند گزینه «مهمات نامحدود» را از تنظیمات فعال کنید که به لطف به روزرسانی سالگرد انتشار بازی این قابلیت امکانپذیر است. در هر حال شما باید هر شلیک را به خوبی هدفگیری و محاسبه کنید تا امکان دچار کمبود مهمات نشوید.
7) عناصری به سبک بازی Control
در طراحی محیطهای جدید و الحاقی بازی الن ویک 2، ترکیبی جالب از عناصر بازی اصلی و همچنین شاهکار اخیر این کمپانی، یعنی Control، مشاهده میشود. جو ترسناک بازی، همراه با طراحی نور و صدا، به ویژه موسیقی نگرانکنندهای که توسط آهنگساز معروف پتری آلانکو خلق شده، احساسی از تنش بینظیری را ایجاد میکند. بازی همچنان از طراحی سادهای به نام Overlap loop بهره میبرد، در حالی که گرههای تاریک آن نیاز به پاکسازی دارند و مکانیکهای مبارزه با موجودات Taken به همان شکل قبلی خود باقی ماندهاند.
ویژگیهای اصلی این بازی به شیوه کنترل بازی الهام گرفته شدهاند. این موارد حتی در فرآیند دریافت مجوزهای امنیتی و تردد شما در سازمان و مقر FBC نیز دیده می شود. همچنین مکانهای بازی به گونهای طراحی شدهاند که شباهت زیادی به خانه قدیمی در بازی Control دارند. این موضوع به وضوح در طراحیهای گیجکننده و هزارتو مانند زیر سطح ۱ و آرشیو زیر سطح ۴ که در آن از آسانسور برای جابجایی بین طبقات استفاده میشود، مشهود است.
علاوه بر این، شما میتوانید ویدیوهای لایو اکشن از دانشمندان اصلی مقر سازمان FBC، از جمله شخصیت دارلینگ، دریافت کنید. همچنین در هنگام تجربه داستان بسته الحاقی به وضوح متوجه احتمالاً هنگام تجربه بسته داستانی جدید بازی، متوجه شباهتهای جالبی بین دو دنیای بازی «الن ویک 2» و «کنترل» خواهید شد. به عنوان مثال، پناهگاهها در این بازی به عنوان مکانهای ذخیرهسازی عمل میکنند و حتی مکانیک کلیدهای روشنایی نیز به سبک «کنترل» طراحی شدهاند. همچنین، زمانی که در جستجوی دستنوشتههای جدید «الن ویک» و اسناد مفقود سازمان هستید، جو و فضای بازی به شدت یادآور «کنترل» است.
6) داستان جدید FBC و ارتباطات با شخصیتهای موجود در سری Alan Wake
در داستان بسته الحاقی جدید شما به مقر سازمان FBC در کنار منطقه Lake House می روید. جایی که احتمالاً انتظار دارید داستانهای ماورایی مرتبط با این سازمان در آن جریان داشته باشد. مطابق انتظارمان همان پیچیدگی ها داستان سم لیک در این داستان کوتاه وجود دارد که تا پایان ما را همراهی خواهد کرد. در اینجا، اطلاعات طبقهبندی شدهای درباره وضعیت شبهنظامی الن ویک، اشیای جدید و قدرتمند در اختیارتان قرار می گیرد. همچنین اطلاعات زیادی از سوژه های ازمایشگاهی مورد استفاده در پروژه های Lake House را بدست می آورید. یکی از این سوژههای آزمایشگاهی که در مسیر خود با آن مواجه میشوید، کاراکتر Ed Booker است.
او یکی از اعضای خانواده تامی بوکر نویسنده داستان های جنایی است. در داستان بازی هر دو آنها به شهر برایت فالز می ایند تا داستانی درباره شخصیت الن ویک بنویسند. شما در طول داستان بازی مفهمید که این شخصیت در اوایل بازی توسط اعضای سازمان دزدیده شده است. آنها که می دانند او نویسنده و نمایشنامه نویسی با استعداد است، ادی را در سلول آزمایشگاه Lake House زندانی می کنند. آنجا او باید به اجبار در پروژه Arbutus شرکت کند. همچنین در مسیر داستانی بازی شخصیت دیگری با نام Rudolf Lane که نقاشی ماهر است را ملاقات خواهید کرد. این شخصیت برای نخستین بار در بازی الن ویک 1 معرفی شد و اکنون بخشی از داستان محتوای الحاقی بازی بر روی او تمرکز دارد.
5) پازلهای بسیار سادهتر
همانطور که میدانید در بازی الن ویک 2 پازل و معماهای سختی وجود داشت که بسیار آزار دهنده و وقت گیر بود. کدهایی که برای دسترسی به انبار وسایل مخفی به دست میآورید، تا قفل اتاقهای مختلف و کدهای کامپیوتری، به طرز بسیار پیچیدهای طراحی شدهاند. اما در اینجا تنها دو مکان در بازی وجود دارد که باید کمی فکرتان را به کار بیندازید تا کد را پیدا کنید.
اولین مکان که باید به دنبال رمز آن بگردید در طبقه همکف، در دفتر دکتر جولز مارمونت است. اینجا شما می توانید پس از بدست اوردن کد کامپیوتری کنترل اسانسور را به دست بگیرید. در ادامه برای دسترسی به مکان رمز دوم باید وارد زیر زمین 2 شوید و معمای را حل کنید. از طرفی پس از دریافت 2 تا کد اصلی همه چیز بسیار ساده تر می شود. این موضوع واقعاً عجیب است که چگونه این کدها به این اندازه در دسترس و به سادگی نوشته شدهاند. مثلا یکی از واضح ترین کدهای عبور سیستم تنها اعداد 123456 است.
4) اطلاعات داستانی به نقشه بازی اضافه میشوند
یک ویژگی جالب از بازی الن ویک 2 امکان جمعآوری و بهروزرسانی نقشهها است. با این ویژگی شما می توانید مناطق و نقاط مهم را علامتگذاری کنید. در طول بازی، شما یک نمای کلی و دقیق از طبقات منطقه Lake House سازمان FBC خواهید داشت. دقیقا مثل بازی سایلنت هیل 2 در نقشه بازی یادداشت ها و نوشته های زیادی اضافه می شود. در واقع این موارد به نوعی راهنمای شما برای پیدا کردن مسیرها هستند.
به طور کلی، نقشه شما در طول بازی به تدریج با یادداشتهایی پر میشود که اطلاعات داستانی مرتبط را در حین پیشرفت در مراحل و اسناد روایی بازی دنبال میکند. همچنین، نقشه وضعیت سطح دسترسی امنیتی شما را ثبت میکند و هنگام عبور از مناطق تحت نظر سازمان FBC، اطلاعات مختصری را ارائه میدهد. به نظر میرسد که همه این موارد به طور خلاقانه از دیدگاه مامور استیوز نوشته شدهاند تا نشان دهند او چگونه نقشههایش را مدیریت میکند.
3) بهبود در ترسهای محیطی و تعاملی
بازی الن ویک ۲ به خاطر وجود صحنههای جامپ اسکر بدنام خود بسیار شهرت دارد.معمولا این صحنه ها ترسناک به جز مواجه به هیولایی به شکل بز اغلب شامل فلش های سریع سیاه و سفید روی صفحه هستند. معمولا پس از رد شدن جامپ اسکرهای طولانی با باس فایت نهایی هر فصل روبرو می شوید. هر چند در بسط نهایی بازی با Dr. Marmont و The Painting همچنان این جامپ اسکرها وجود دارند، اما این بار صحنههای جامپ اسکر به شکل خلاقانهترین و با تمرکز روی محیط بازی طراحی شدهاند.
مشابه بهترین جامپ اسکرهای تاریخ را همه ما در بازی dead space دیدهایم. برخی از بهترین جامپ اسکرهای بازی زمانی اتفاق میافتد که دری را باز میکنید و ناگهان یک دشمن از نوع Taken به شما حمله میکند. یا زمانی که قصد دارید به یک پوستر نزدیک شوید و یک دشمن Taken خودش را به شیشه میچسباند. اما بدترین و ترسناکترین جامپ اسکرهای بازی زمانی است که دشمنان the painted به طور ناگهانی از دیوار کنار شما به بیرون میآیند. حتمالا از آنجایی که این دشمنان تمام مدت استتار کردهاند، احتمالاً شما زهره ترک خواهید شد!
2) آهنگهای جدید از Poe و Petri Alanko
یکی از چیزهایی که باعث ارتقای سطح بازی الن ویک ۲ نسبت به نسخه قبلیاش شد و آن را به اثری نمادین در ژانر ترس و بقا تبدیل کرد، موسیقی متن آن بود. نه تنها آهنگ Herald of Darkness از Old Gods of Asgard که با نام Poets of the Fall شناخته میشوند، بلکه تمامی اهنگهای پایانی هر فصل با لحن عالی، آوازهای زیبا و بازگویی رویدادهای داستانی از دیدگاه شخصیتهای مختلف همراه است.
محتوای الحاقی قبلی Night Springs تم جالبی از هنرمند خوش ذوق Keira داشت و همچنین DLC The Lake House هم با دو آهنگ شگفتانگیز از شما پذیرای خواهد کرد. یکی از این آهنگ ها “6 Deep Breaths” اثر پو به عنوان ارجاعی به این شخصیت می پردازد. به همین دلیل شما این اثر را مدام در طول بازی می شنوید. در انتهای این داستان، آهنگ دلنشین “End of an Era” از پتری آلانکو با صدای آملیا جونز به گوش میرسد.
در همان سند FBC مربوط به آهنگ “6Deep Breaths” از پو، لینک صفحهای وجود دارد که به پروژه احتمالی این خواننده با استعداد اشاره میکند. همچنین لینکی به وبلاگ This House of Dreams از ردمی برای بازی الن ویک وجود دارد. هنرمند “پو” همچنین خواننده آهنگ اصلی This Road برای موسیقی متن بازی الن ویک ۲ است و برادر او Mark Z. Danielewski نویسنده کتاب House of Leaves است که الهامبخش بازی Alan Wake بوده است.
1) تیزر بازی Control 2
از انجایی که گسترش دنیای بازی کنترل در نهایت به ارتباط داستانی قوی به بازی الن ویک 2 منتهی شد. پس احتمالا در بسته داستانی بازی الن ویک هم همین روند تکرار می شود، یعنی دقیقا شاهد زمینه سازی برای معرفی بازی “کنترل 2 ” خواهیم بود. شما میتوانید تیزری از فصل بعدی در دنیای متصل رمدی را به طرز هوشمندانهای در طراحی سطح Sublevel ۴ مشاهده نمایید. برای دیدن این صحنه باید قبل از اینکه سوار آسانسور Sublevel 5 شوید در دفتر دکتر مورمونت سه بار رشته روشنایی را بکشید.
پس از انجام این کار مامور استیوز به هتل Ocean View منتقل میشود.در اینجا با دیلن فادن بردار جسی ملاقات خواهید کرد که در سلولی نگه داری نمی شود. در اینجا دیلن به فروپاشی روانی رسیده و مدام این جمله را تکرار می کند که “به جسی بگو که تلاش کردم… واقعاً تلاش کردم”، اما احتمالا کاری از دست شما بر نمی آید. پس از رد شدن این سکانس صحنه هایی مرتبط بازی control 2 نمایش داده خواهد شد.
در این تصویر شهر نیویورک و تونل های زیر زمینی توسط موجوددات وحشتناکی بلعیده می شود. از آن طرف به نظر میرسد که شخصیت Hiss در مکانی تاریک به صورت معلق قرار دارد. در نهایت سایهای از آلن یا جسی را میبینید که در یک چشم انداز شهری کالیدوسکوپی وارونه قرار دارند. احتمالاً به دلیل این همه اتفاقات مبهمی و پیچش داستانی سؤالات زیادی در ذهنتان به وجود می آید. اما هم مثبل شما بی صبرانه منتظر هستیم تا بازی کنترل ۲ هم بیاید و ببینیم این دو دنیای چقدر روی هم تأثیر میگذارند.
حرف اخر
خیلی کم اتفاق میافتد که یک بازی بتواند پیچش داستانی مناسب و گیم پلی جذاب و هیجانانگیزی را با هم ارائه کند. بازی الن ویک 2 اگرچه با وقفه ۱۲ سال پس از نسخه اول منتشر شد، ولی در همه بخشها بسیار قدرتمند ظاهر شد. در واقع حتی ریمیک بازیهای جذاب سایلنت هیل ۲ هم نتوانست ذرهای به موفقیت الن ویک ۲ نزدیک شود.
حقیقتاً سم لیک و تیم استودیو Remedy بهترین داستان سرایی تاریخ ویدیو گیم را انجام دادهاند. در واقع بعید است کسی بتواند حتیایدهای در حد این بازی را بسازد. حالا که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید؛ نظرتان درباره جزئیات بسته الحاقی بازی آلن ویک ۲ در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.
source