03 آذر 1403 ساعت 20:02

وزارت صنعت، معدن و تجارت، 24 مورد از کارهایی که باعث ابطال گارانتی خودرو می‌شوند را اعلام کرد. جزئیات این موارد را در ادامه بخوانید.

مدتی پیش در آخرین اخبار خودرو خواندیم که اعمال برخی تغییرات در خودرو می‌تواند باعث ابطال گارانتی یا ضمانت نامه آن شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت موارد ابطال گارانتی خودرو را به صورت رسمی اعلام کرده و باید بدانید که در صورت وقوع هر یک از 24 بندی که در ادامه ذکر خواهد شد، خودروساز تعهدی در قبال مشکلات پیش آمده ماشین شما ندارد.

گارانتی خودرو با این کارها باطل می‌شود

به گفته مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، 24 مورد از مواردی که شامل ضمانت یا گارانتی خدمات رایگان خودرو نمی‌شود، اعلام شده و خودروسازان فقط می‌توانند موارد ابلاغ شده را برای مشتریان خود اعمال کنند. ایشان همچنین افزودند:

شرکت‌های خودروسازی فقط می‌توانند مواردی که ابلاغ شده را برای مشتری اعمال کنند و هیچ یک از آن‌ها حق تفسیر ندارند، چرا که همه موارد به صورت شفاف بیان شده است.

گارانتی خودرو با این کارها باطل می‌شود

البته باید در نظر داشت که ایجاد هر گونه تغییر در یکی از قطعات خودرو که منجر به بروز نقص فنی می‌شود، گارانتی یا ضمانت همان قطعه را باطل می‌کند و ابطال گارانتی شامل کل خودرو یا قطعات آن نخواهد شد. به گفته مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، موارد اعلامی در سامانه تجارت جامع خدمات پس از فروش قابل مشاهده برای عموم مردم است و اگر خودروسازان این موارد را رعایت نکنند، مردم می‌توانند با مراجعه به نشانی www.itangs.ir از خودروسازان شکایت کنند.

مواردی که شامل ضمانت خدمات رایگان نمی شود

در ادامه به طور کامل 24 مورد از تغییراتی که گارانتی خودرو را باطل می‌کنند را ذکر می‌کنیم:

  1. اقلام مصرفی شامل روغن و فیلتر (غیر از موارد ناشی از عیب موجود در قطعه)
  2. خرابی ناشی از تصادفات و استفاده نامناسب از خودرو
  3. استفاده از خودرو در مسابقات رالی، سرعت و…
  4. هر گونه تغییر در موتور، قوای محرکه و تغییر در وزن کابین که سبب ایجاد مشکل فنی شود، سبب ابطال گارانتی مرتبط می‌گردد.
  5. خرابی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله، صاعقه، طوفان و غیره
  6. خرابی ناشی از آتش سوزی (بلایای طبیعی، عمدی و… غیر از نقص فنی) اغتشاشات و شورش‌های اجتماعی
  7. صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیر پاشی شده، نمک‌ ریزی شده و عوامل بیرونی نظیر برخورد سنگ و شن با خودرو و صدمات رنگ ناشی از برخورد سنگ، شن، ماسه و سایر موارد مشابه با بدنه
  8. تحمل بار بیش از ظرفیت (در موارد ابهام تشخیص کارشناس رسمی دادگستری تعیین کننده است)
  9. خسارات ناشی از تعمیر مغایر با استاندارد کارخانه که توسط تعمیرگاه‌های غیرمجاز انجام شده باشد.
  10. صدمات ناشی از نصب هر گونه قطعات غیراصلی سبب ابطال گارانتی صرفا در حوزه مرتبط می‌گردد.
  11. خسارات بدنه، رنگ و تزئینات خودرو که ناشی از تصادفات و حوادث بوده و تعمیر شده باشند.
  12. وجود هر گونه گرده رنگ که ناشی از قرار گرفتن خودرو در محیط نامناسب باشد باعث ابطال گارانتی مرتبط می‌گردد.
  13. هر گونه خسارت وارده به بدنه و رنگ خودرو (تصادف و…) تزئینات پس از تحویل خودرو به مشتری.
  14. خرابی قطعات ناشی از هر گونه تغییرات غلط بر روی خودرو نظیر جوشکاری و غیره سبب ابطال گارانتی مرتبط می‌گردد.
  15. هر گونه آتش سوزی در خودرو به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی یا استفاده از قطعات غیراصلی به هنگام تعمیرات توسط تعمیرگاه‌های غیرمجاز به استثنای مواردی که حریق ناشی از استفاده از قطعات شناسایی شده و فاقد کیفیت و ارائه شده از سوی شرکت عرضه کننده (خودروساز و واردکننده ) باشد.
  16. استهلاک عادی قطعات (نظیر سایش عادی تیغه برف پاک کن در اثر استفاده)
  17. تأثیر مواد پراکنده در محیط، مانند سموم دفع آفات نباتی و غیره، فضله پرندگان، شیره درختان و همچنین عوامل جوی نظیر باران‌های اسیدی، انواع آلودگی‌های زیست محیطی و سایر عوامل تأثیرگذار بر بدنه و رنگ خودرو
  18. تشخیص پوسیدگی لاستیک خودرو، قطعات و سایر قطعات لاستیک به دلیل توقف طولانی خودرو و عدم استفاده از آن با نظر کارشناس رسمی دادگستری قابل پذیرش است.
  19. ایرادات ناشی از ریزش آب و یا سایر مایعات بر روی قطعات الکترونیکی نظیر رادیوپخش، ECU و اتصالات آن.
  20. ایرادات ناشی از رانندگی در عمق آب که باعث نفوذ آب به اجزاء داخلی خودرو مانند موتور می‌شود.
  21. خط افتادن شیشه جلو به دلیل خرابی برف پاک کن
  22. هر گونه عیب و نقص و خسارات جانی و مالی وارده به مشتری و اشخاص ثالث که به دلیل تعویض یا نصب قطعات و سیستم‌های جانبی و یا دریافت خدمات خارج از شبکه رسمی، توسط مشتری طی دوره گارانتی ایجاد شود از شمول قانون حمایت از مشتری در حوزه مرتبط خارج خواهد گردید.
  23. عیوب ناشی از عدم سرویس‌های دوره‌ای توسط مشتری در نمایندگی‌های مجاز منجر به ابطال گارانتی در حوزه فنی مرتبط خواهد شد، لکن  اگر مصرف کننده درخواست اختصاص وقت سرویس داشته و بیش از یک هفته به طول انجامیده باشد، از شمولیت این بند مستثنی است.
  24. هر گونه ایراد ذاتی در تجهیزات و قطعات، مشمول گارانتی بوده و نباید منوط به طی کیلومتر و یا گذشت زمان خاص شود.

در گجت نیوز بخوانید: مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین است؟ واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا زمان فروش محصولات سایپا در آذر ۱۴۰۳ با قیمت جدید اعلام شد قیمت جدید سوزوکی سیاز و سوزوکی بالنو راسا موتور با افزایش اعلام شد (آذر ۱۴۰۳)

source

توسط siahnet.ir