یکی از بزرگترین سوپرایزهای مراسم The Game Awards 2024، معرفی شدن بازی Witcher 4 بود. با اینکه بازیکنان زیادی با Geralt of Rivia خاطرات زیادی دارند، اما در تریلر معرفی مشخص شد که شخصیت اصلی بازی ویچر 4، Cirilla of Cintra یا همان سیری خواهد بود. در این تریلر متوجه شدیم که سیری به عنوان یک ویچر با تجربه، به دنبال شکار هیولاهای مختلف است و همانند نسخههای پیشین، دو شمشیر مختلف را با خود حمل میکند. با اینکه در این تریلر میتوان شباهتهایی بین این بازی با نسخههای قبلی پیدا کرد، اما بدون شک تفاوتهای بالای آن نسبت به دیگر بازیهای سری، انکارناپذیر است.
میراث گرالت در بازی ویچر 4
در این مطلب میخواهیم دلایلی که بازی ویچر 4 را با دیگر نسخههای این سری متمایز میکند را بررسی کنیم. البته مشخصا واضحترین دلیل، تبدیل شخصیت سیری به عنوان نقش اصلی در غیاب گرالت است. در تریلر معرفی بازی، که تاریخ انتشار بازی در آن مشخص نشد، تفاوتهای ساختاری در آن نسبت به نسخه قبل به چشم میخورد که البته لزوما خبر بدی برای طرفداران این سری نیست. باید در نظر داشت که CD Projekt Red اعلام کرد که از اشتباهات Cyberpunk 2077 درس گرفته و بازی ویچر 4 با کمترین مشکلاتی در دسترس بازیکنان قرار خواهد گرفت.
در نظر داشته باشید که این مطلب حاوی فاش شدن بخش هایی از داستان سه نسخه قبلی ویچر است.
6) بازگشت به ریشه داستانهای ویچر
با شکست خوردن Emhyr Vaar Emrheis در پایان ویچر 3، جنگ چند سالهای که بین سرزمینهای شمالی و نیلفگارد در جریان بود به پایان رسید. البته برای رسیدن به صلح کامل، بازیکنان نباید سراغ پایانی بروند که سیری در آن به ملکه جدید نیلفگارد تبدیل میشود. مشخصا ویچر 4 به سراغ پایانی از ویچر 3 رفته که در آن گرالت در حال آماده کردن سیری برای تبدیل کردن او به یک ویچر است. با به پایان رسیدن این جنگ طولانی، دیگری خبری از جنایتهای متعدد سربازان نیلفگارد در محیطهای بازی نخواهد بود. غیاب نیلفگارد، میتواند گروههای زیادی از جمله تجمع جادوگران را دوباره به قدرت برساند.
در تریلر بازی، ما سیری را مسنتر و قدرتمندتر میبینیم که مشخصا آزمونهای ویچر را پشت سر گذاشته و حتی با زنجیر نقرهای که گرالت از آن استفاده میکرد هم مبارزه میکند. داستان بازی دیگر در مورد سرزمینهای جنگ زده نیست و بیشتر به سراغ مردم خرافاتی میرود که با باورهای خطرناک خود، جان افراد مختلف یا حتی خودشان را به خطر میاندازند. در پایان تریلر هم میتوانیم تمرکز آن به اخلاقیات و سختیهای ویچر بودن را ببینیم که Sapkowski، نویسنده سری رمانهای ویچر، تمرکز زیادی روی آن داشته است.
5) دقت بیشتر به رمانهای ویچر برای طراحی محیطها
Sapkowski نقشه بزرگی از دنیای ویچر را در کتابهای خود کشیده است که هرکدام از آنها پر از داستانها و اسرار مخصوص به خود هستند. بسیاری از این محیطها در سه نسخه قبلی بازی، غیر قابل کاوش بودند و تمرکز خاصی روی آنها نشده بود. استفاده نکردن از محیطهای مشهور این رمان همانند Kaedwen، Kovir، Cintra و NIlfgaard یکی از نقاط ضعف نسخههای پیشین بود. تمرکز بیش از حد ماجراجوییهای گرالت روی Temeria، Aedirn و Skellige باعث میشود که بازیکنان حس کنند که هیچ سرزمین دیگری به جز این قلمروها در دنیای بازی وجود ندارد. گستردگی بالای دنیای ویچر، که به The Continent یا قاره، مشهور است، پتانسیل بالایی را برای داستانسرایی به سازندگان میدهد.
با توجه به قدرت بالای Unreal Engine 5، میتوان انتظار داشت که محیطهای بازی ویچر 4، بسیار گستردهتر و متنوعتر از ویچر 3 باشند. پیشرفت بالای سختافزاری 10 سال اخیر به سیدی پروجکت رِد اجازه میدهد تا سرزمینهای بیشتری از رمان ویچر را مورد اقتباس قرار دهد و فرهنگ غنی که Sapkowski برای تک تک این محیطها در نظر گرفته است را به بهترین شکل ممکن پیادهسازی کنند. با توجه به بالاتر رفتن سن سیری نسبت به نسخه قبلی، میتوان انتظار سفر سیری به محیطهای جدیدی را داشت که خبری بسیار خوب برای طرفداران دوآتشه این سری رمان است.
4) سیری به عنوان شخصیت اصلی
طرفداران رمانهای ویچر میدانند که تمرکز نویسنده آن، ساپکاوسکی، صرفا بر روی گرالت و ماجراجوییهای او نبوده است. تمرکز اصلی این سری رمان، روی پیوند گرالت و سیری است؛ کودکی شگفت آور و شاهزاده فراری. این دو شخصیت توسط پیشگویی خاصی به یکدیگر پیوند داده شدهاند و گرالت با مرور زمان، سیری را به چشم فرزند خود میبیند و تلاش میکند تا او را از دست Wild Hunt در امان نگه دارد. رمانهای ساپکاوسکی حول محور سه پیشگویی بزرگ جریان دارند؛ یک پیشگویی واقعی که درباره نابودی دنیا توسط Ithlinne است، یک پیشگویی دروغین که توسط جادوگران برای کنترل کردن پادشاهان و فرزندانشان رواج پیدا کرده و یک پیشگویی خودجوش که نوید یک رابطه و پیوند شکست ناپذیر بین دو شخص را میدهد.
پس تبدیل شدن سیری به شخصیت اصلی بازی ویچر 4، مسئلهای شگفتآور نیست و صرفا به واقعیت پیوستن پیشگویی پیوند شکستناپذیری است که در رمانهای ویچر مطرح شده است. عضویت گرالت در Wild Hunt در نسخه اول، از دست رفتن حافظهاش در نسخه دوم و نجات دادن سیری در نسخه سوم، همگی آجرهایی بودند که در نهایت برای به وقوع پیوستن پیشگویی “پیوند شکستناپذیر” روی همدیگر قرار گرفتند. به غیر از سیری، هیچ شخصیت دیگری لایق و شایسته تبدیل شدن به شخصیت اصلی نسخه بعدی این سری نبود که تصمیمگیری درست سیدی پراجکت رد، نشاندهنده عشق آنها به این سری رمان جذاب است. صد البته تفاوتهای ساختاری شخصیت سیری با گرالت، نوید دهنده تفاوتهای ساختاری در مراحل و دیالوگهای بازی ویچر 4 خواهد بود.
3) مدرسه جدید ویچرها
تمامی ویچرهای دنیای بازی، در مدارس مختلفی آموزش میبینند و اگر بتوانند از آزمونهای مرگبار آن زنده به در بروند، قدرتهای ویچر را به دست میآورند. با توجه به وقایع نسخه قبلی و چیزی که در تریلر بازی ویچر 4 میبینیم، مدرسه گرگ از بین رفته است و سیری 2 انتخاب در پیش رو دارد؛ یا اینکه مدرسه گرگ را دوباره بازسازی کند و یا با ساختن یک مدرسه کاملا جدید، به آموزش نسل جدید ویچرها بپردازد. برخی از تئوریها، پیشنهاد ساخته شدن مدرسه لینکس (School of Lynx) توسط سیری را میدهد اما این مدرسه توسط طرفداران ساخته شده و هیچ اسمی از آن در رمانهای ویچر یا نسخههای قبلی این سری بازی نبرده شده است. با توجه به اینکه مدالیون سیری در تریلر بازی ویچر 4 شباهت بیشتری نسبت به لینکس تا گرگ دارد، این تئوری را باورپذیرتر میکند.
در کل احتمال اینکه سیری یک مدرسه جدید برای ویچرها تاسیس کرده باشد زیاد است. او میتواند از گرالت به عنوان معلم ویچرها و از تریس و یِنیفِر به عنوان جادوگران مستقر در این مدرسه استفاده کند. با توجه به اینکه Keira Metz و Lambert با یکدیگر از Kaer Morhen به مقصدی نامشخص رفتند، احتمال آنکه این دو شخصیت هم مدرسه ویچر جدیدی را تاسیس کنند زیاد است. احتمال دیگر هم آن است که ویچرهای بازمانده از مدارس منسوخ شده، با کمک سیری دست به ساخت مدرسه جدیدی زدهاند. سیری و گرالت با از بین بردن Wild Hunt توانستند مشهوریت بالایی برای خود در بین مردم سرزمینهای قاره به دست آورند که این مسئله، احتمال تئوری ساخت مدرسه جدید ویچرها با کمک ویچرهای مدارس منسوخ شده را بالاتر میبرد. با اینکه با قطعیت در این مورد نمیتوان نظر داد اما تغییرات جدید در مدارس ویچرها به وضوح در تریلر بازی با توجه به مدالیون سیری مشاهده میشود.
2) طراحی کاملا متفاوت سیستم مبارزاتی
با توجه به قدرت بالای Unreal Engine 5 به احتمال زیاد، سیستم مبارزاتی بازی ویچر 4 فوقالعاده سریع همراه با جلوههای ویژه چشمنواز خواهد بود . سیستم مبارزاتی ویچر 3، سریع، خشن، سخت و بیرحم بود که عادت کردن به آن میتوانست برای بازیکنان تازهوارد به این سری، کمی طاقتفرسا باشد. با توجه به تحول سبک اکشن و نقشآفرینی به دلیل موفقیتهای چشمگیر آثار سولزلایک، میتوان انتظار داشت که المانهای مختلفی این این سری بازیها به بازی ویچر 4 سرایت کرده باشدو سیستم مبارزاتی چالشبرانگیزی را در خون آن تزریق کند. مبارزه سیری با هیولای حاضر در تریلر هم مهری محکم بر بالا رفتن سرعت مبارزات بازی نسبت به نسخه پیشین است.
از طرف دیگر، سیستم مبارزاتی سیری با توجه به تریلر، شباهت زیادی به ویچر 3 دارد اما قابلیتهای جدیدی به آن اضافه شده که مطمئنا مربوط به خون جادویی سیری است. سیری مهارت بالای خود در شمشیرزنی و علامتهای ویچر، مثل علامت آتشزای Igni، را به خوبی در تریلر نشان میدهد. از طرفی ما شاهد استفاده او از معجونهای ویچرها و تغییر رنگ چشمهایش هستیم. با توجه به چندین حرکت جادویی که در تریلر میبینیم، به احتمال زیاد یک درخت مهارت جدید برای ارتقای قدرتهای جادویی سیری در بازی ویچر 4 وجود خواهد داشت. همانطور که ویچر 3 المانهای انقلابی زیادی در سبک اکشن و نقشآفرینی داشت، باید انتظار انقلابی بودن سیستم مبارزات بازی ویچر 4 را نیز داشته باشیم.
1) انجین جدید بازی
تریلر بازی نشان داد که مطمئنا دنیای بازی ویچر 4 به مراتب از نسخههای قبلی تاریکتر خواهد بود. حس و حال تاریکی که بازیهای سولزلایک به بازیکنان القا میکنند به وضوح در تریلر بازی دیده میشود و خبر خوب آن است که آنریل انجین 5 به خوبی میتواند گیمپلی بازی را به همان تاریکی تریلر سینمایی آن در بیاورد. یکی دیگر از تواناییهای این انجین، قدرت بالای آن در ساخت دنیایی با جزئیات فوقالعاده زیاد است و با توجه به دقت بالای ساپکوسکی در پرداخت به جزئیات در تمامی رمانهایش، سیدی پراجکت رد میتواند اقتباسی دقیق و جاهطلبانهای را در بازی ویچر 4 پیادهسازی کند.
زمانی که سیدی پراجکت رد پروژه ساخت سری بازیهای ویچر را شروع کرد اکثر طرفداران رمانهای ویچر، تصور نمیکردند که بتوانند اقتباس بینقصی از Toussaint را در بازیهای این سری ببینند. به لطف پیشرفت بالای تکنولوژیهای سختافزاری، این سرزمین به همان سرزندگی که در رمانهایش توصیف شده بود در قالب بسته الحاقی Blood and Wine در دسترس بازیکنان قرار داده شد که همگان را شگفت زده کرد. حال با قدرت خارقالعاده آنریل انجین 5، میتوان انتظار داشت که سرزمینهای جدیدی که در بازی ویچر 4 حضور دارند، از طراحیهای حتی جذابتری بهره ببرند. البته این مسئله به گونهای خبری بد برای طرفداران سرسخت این سری به شمار میآید چراکه آنها محیطهایی که در نسخههای قبلی این سری بازی حضور داشتهاند را نمیتوانند با جزئیات گرافیکی آنریل انجین 5 تجربه کنند؛ چراکه احتمال بازگشت ویچر 4 به محیطهای نسخههای پیشین، پایین است.
جمع بندی
تریلر بازی ویچر 4 نوید تغییرات بنیادی زیادی نسبت به نسخههای پیشین را میدهد. قدرت بالای آنریل انجین 5، میتواند بازی ویچر 4 را تبدیل به یکی از پرجزئیاتترین جهانهای ساخته شده در صنعت بازیهای ویدیویی کند. سیدی پروجکت رد برای تکرار نکردن مشکلات بازی سایبرپانک، هیچگونه تاریخ انتشاری از این بازی منتشر نکرده و احتمالا تا اواخر نسل نهم هم نباید انتظار منتشر شدن این بازی را داشت.
source