طبق گزارش‌های جدید منتشر شده، بازی های کامپیوتر فروش بهتری نسبت به کنسول خانگی داشته است. برخلاف تصور عموم، کامپیوتر هنوز هم محبوب‌ترین پلتفرم برای تجربه بازی‌ها است.

متیو بال، رئیس شرکت چینش استراتژی Epyllion اخیراً یک ارائه درباره وضعیت بازی‌های ویدیویی در سال 2025 را منتشر کرد. در این ارائه او بر اساس آماری که نشریه‌ها و سایت‌هایی مثل Circana و Newzoo منتشر کرده‌اند، نگاهی به فروش بازی‌ها انداخت. در این رائه آقای بال به این موضوع اشاره کرد که بازی ها روی پلتفرم کامپیوتر فروش بهتر و بیشتری نسبت به کنسول‌ها داشته است.

با این حال، به‌صورت کلی چیزی که آقای بال ارائه کرد، بیشتر روی وضعیت بد صنعت گیم تمرکز داشت. طبق آماری که آقای بال ارائه کرد، از سال 2011 تا 2021، سوددهی بازی‌ها به شکل عجیبی کم‌ و متوقف شده است. این موضوع نگران‌کننده‌ای است چون احتمال اینکه سرمایه‌گذاران دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری روی گیم نداشته باشند بسیار بالا است.

هر چقدر هم که بخواهیم به بازی‌های ویدیویی به چشم سرگرمی و هنر نگاه کنیم، ویدیو گیم یک صنعت است. به این معنی که استودیو‌ها و شرکت‌ها بیشتر از هرچیزی به سوددهی بازی‌ها اهمیت می‌دهند. در صورتیکه این صنعت دیگر سوددهی سابق را نداشته باشد، قطعاً با رکود بدی مواجه خواهد شد. در ادامه این ارائه آقای بال اشاره کرد که یکی از نقاط درخشان صنعت گیم در حال حاضر، پلتفرم کامپیوتر یا پی‌سی است.

یکی از ارقام جالبی که در این ارائه به آن پرداخته شد، محبوبیت بیشتر بازی‌های ویدیویی کنسول و کامپیوتر است. گفته می‌شود که به‌صورت کلی، مردم جهان 50 میلیارد دلار هزینه بیشتری بابت بازی، کامپیوتر گیمینگ و کنسول پرداخت می‌کنند تا سال 2011. از یک سو که قیمت بیشتر بازی‌ها است اما دلیل اصلی آن محبوبیت روز افزون این صنعت محبوب است.

فروش بازی کامپیوتر کنسول پی سی

بازی های کامپیوتر فروش بهتری نسبت به کنسول داشته است

مشکل از سال 2021 شروع می‌شود. با انتشار کنسول پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس|اس هم فروش این کنسول‌ها و هم فروش بازی‌ها روی این کنسول‌ها کاهش یافته است. حتی اگر فروش کنسول‌های نسل نهم و نسل هشتم را باهم مقایسه کنیم، هر دو کنسول نتوانسته‌اند به اندازه نسل قبل فروش خوبی را تجربه کنند. این در حالی است که بازی‌های ویدیویی روی کامپیوتر همیشه در مسیر رشد قرار داشته.

درحالیکه فروش و سود بازی‌های کنسولی در سال 2021 تقریباً متوقف شده، بازار بازی‌های ویدیویی کامپیوتر 20% افزایش داشته است. آقای بال معتقد است که این موضوع چندین دلیل دارد. اول از همه که بازی‌های به مراتب بیشتری برای کامپیوتر در دسترس است تا کنسول‌های خانگی. همچنین کاربران کامپیوتر به راحتی می‌توانند بازی‌های قدیمی‌تر را تجربه کنند تا کاربران کنسول. همچنین امکان استفاده از برنامه‌های جانبی بیشتر برای استریم کردن و شخصی‌سازی بازی‌ها در کنار داشتن تجربه زیباتر و روان‌تر دلایل دیگر آن است.

نکته‌ی دیگری که آقای بال به آن اشاره کرد، در دسترس بودن بازی‌هایی مثل روبلاکس است. این بازی‌ها سیستم قوی نمی‌خواهند و کودکان و گیمرهایی که سراغ تجربه این بازی می‌روند، قطعاً میلی به پرداخت هزینه 500 دلاری برای این بازی ندارند. در نهایت آقای بال اضافه کرد که احتمال خطا در این آمار وجود دارد. مخصوصاً که هرکدام از این شرکت‌ها و رسانه‌ها با سیستم‌های متفاوتی هزینه‌ها را برآورد می‌کنند.

نظر شما چیست؟ آیا بازی های کامپیوتر نقطه نجات صنعت گیم خواهد بود؟

منبع: PCGamer

source

توسط siahnet.ir