آیا همیشه به استفاده از یک پردازنده بسیار سریع و سیستم خنککننده پیشرفته و بزرگ نیاز است تا بتوان نرخ فریم را افزایش داد؟ این مورد در دنیا ابزارهای قابل حمل مانند کنسولهای دستی چطور است؟ به تازگی نسخه سوم ابزار توسعه فریم بازی Lossless Scaling معرفی شده که سطح باورنکردنی از ارتقای نرخ فریم دهی را به کنسولهای دستی میآورد.
در ابزارهای همراه همیشه نمیتوان از تمام توان پردازشی پردازنده استفاده کرد. علت این امر آن است که به دلیل عدم وجود بستر مناسب دفع حرارت تولیدی پردازنده حین کار، باید گرمای توان پردازشی را محدود کرد تا گرمای متعاقب آن در سطح تراشه نیز کنترل شود. از سوی دیگر شرکتهای تولیدکننده تراشه نیز با اطلاع از این موضوع، هزینه اضافی جهت طراحی و ساخت پردازنده خیلی قدرتمند را کنار گذاشته و سعی میکنند توان پردازشی را در حد معینی نگهدارند.
در این شرایط اما آیا همیشه نیاز است تا با قدرت پردازشی سطح بالا بتوان بالاترین کارایی یا نرخ فریم را حین اجرای یک بازی به دست آورد؟ پاسخ این سوال در دروانی که ما زندگی میکنیم بدون شک یک نه بزرگ است.
این روزها با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته هوش مصنوعی که قادر به اجرا در سطح تراشههای موبایل باشند، میتوان نرخ فریم و بازتولید آن را افزایش داد. این دقیقاً همان رویکردی است که تیم توسعه ابزار Lossless Scaling دنبال میکند؛ ابزاری که در نسخه سوم خود قدرت باورنکردنی را به کنسولهای دستی بازی تزریق میکند.
اگر به خاطر داشته باشید تابستان امسال بود که با هم در مورد فناوری LSFG این شرکت صحبت کردیم و به نظر نمونههای خروجی، کیفیت ادعا شده را به خوبی به مرحله عمل میرسانند.
بنابر گزارش NotebookCheck پس از ارائه این ابزار، یوتیوبر شناختهشده ETA Prime، آن را روی کنسول دستیROG Ally X ایسوس اجرا کرده که از یک تراشه پردازشیRyzen Z1 Extreme استفاده میکند. نتایج جالبی که در این آزمایشها به دست آمده نشان میدهد که بسیاری از بازیها به لطف آن محتول میشوند. یویتیوبر مذکور برای نمونه نشان داده که با فعالسازی فناوری ارتقای بدون افت نسخه 3، نرخ فریم در بازی Doom Eternal بدون اینکه شاهد تاخیری در عملکرد آن باشیم از 60 FPS به 120 FPS افزایش پیدا کرده است.
این نسخه ابزار Lossless Scaling، با هدف افزایش نرخ فریم و بهبود تجربه گیمینگ، بهتازگی درSteam عرضه است. تیم توسعه پشت این پروژه در توضیح محصول خود تأیید میکند که میتوان با قابلیتهایی نظیر20 برابر کردن نرخ فریم در حالت پیشرفته و ارتقاهای محسوس در حالتهای2x و 3x، عملکرد دستگاههای گیمینگ نسل قبل مانندAsus ROG Ally X را به طور چشمگیری بهبود داد.
همچنین در بازی Hogwarts Legacy که آن را با گرافیک بسیار سنگینش میشناسیم، نرخ فریم از44 FPS به 74 FPS ارتقا یافته و عملکرد بسیار روانتری را ارائه میکند. بازیهای دیگری که ETA Prime آنها را با کمک Losless Scaling تست کردهStarfield و Forza Horizon 5 بودهاند که به کمک این ابزار نرخ فریم آنها به صورت متوسط به ترتیب از 30 به 60 و از 40 به 100 فریم بر ثانیه رسیده است.
ETA Prime در توضیحات خود اشاره میکند که حتی در حالتهای پیشرفته مانند 3X، تأخیر فریم بسیار کم است و بازیها با کیفیتی بسیار خوب و تقریباً بدون افت اجرا میشوند. به نظر میرسد این ابزار با بهبود نرخ فریم و حفظ کیفیت، توانسته عملکرد دستگاههای گیمینگ نسل قبل را متحول کند و تجربهای بهتر و بهینهتر را برای گیمرها فراهم کند.
اگر علاقهمند به تماشای دقیق جزئیات و اجرای بازی با کمک ابزار ارتقای مقیاس بدون افت 3 هستید، میتوانید ویدئوی 14 دقیقهای در این مورد را در یوتیوب ببینید.
source