
در این مقاله به بررسی شباهتها و تفاوتهای دو عنوان Assassin’s Creed: Shadows و Ghost of Tsushima خواهیم پرداخت.
کمی بیش از دو هفته پیش، بازی مورد انتظار Assassin’s Creed: Shadows بالاخره منتشر شد و میتوان گفت تا همین امروز، این بازی داغترین بازی بازار به شمار میرود. بسیاری از آن به عنوان یک Assassin’s Creed خستهکنندهی دیگر یاد میکنند، برخی آن را لذتبخش و باکیفیت ارزیابی میکنند و برخی دیگر مانند
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
، آن را فاجعه میخوانند!
اما موضوعی که چه قبل از انتشار بازی و چه بعد آن، بارها و بارها به آن اشاره شده، شباهت زیاد این بازی به عنوان تحسینشدهی Ghost of Tsushima است. این موضوع هنگام عرضهی Ghost of Tsushima نیز وجود داشت و بسیاری آن را از بسیاری جهات، شبیه به بازیهای RPG سری Assassin’s Creed میدانستند، البته به مراتب بهتر!
حالا با عرضهی Shadows و امکان تجربهی این بازی، میتوانیم به نحوی عادلانهتر و منطقیتر این دو عنوان را مقایسه کنیم و ببینیم در جنبههای گوناگون، کدامیک موفق شدهاند نوآورتر باشند و بهتر عمل کنند. اگر به بازیهای ویدیویی یا ژاپن فئودال علاقه دارید، در ادامه با ما همراه باشید!
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سازندگان و بودجهی بازی
قبل از هر چیزی بهتر است نگاهی به بودجهی تولید دو بازی داشته باشیم، زیرا این موضوع روی بخشهای دیگر مقایسه نیز تاثیر خواهد داشت.
بازی Ghost of Tsushima در سال ۲۰۲۰ به شکل انحصاری بر روی کنسول PS4 منتشر شد و استودیوی Sucker Punch Productions وظیفهی تولید آن را بر عهده داشت. سونی ناشر این بازی بود و بودجهی تولید آن چیزی حدود ۶۰ میلیون دلار پیشبینی میشود.
از طرف دیگر Assassin’s Creed: Shadows در مارس سال ۲۰۲۵ روی کنسولهای نسل نهمی و PC منتشر شد و مثل همیشه شرکت یوبیسافت وظیفهی تولید و انتشار آن را بر عهده داشت. بودجهی تولید این بازی چیزی در حدود ۲۵۰ میلیون دلار پیشبینی میشود.
واضح است یوبیسافت روی یکی از بزرگترین فرنچایزهایش هزینهی زیادی صرف کرده است و مانند همیشه، بخش عظیمی از این هزینهها صرف بازاریابی بازی شده که یوبیسافت واقعاً در این زمینه همیشه عملکرد درخشانی داشته است. در مقابل، هزینهی تولید Ghost of Tsushima نیز به هیچوجه کم نبوده، اما در مقایسه با Shadows، این بازی تقریباً با یک چهارم هزینه تولید شده است.
اندازهی نقشه
Ghost of Tsushima به طور کلی در جزیرهی Tsushima و Iki اتفاق میافتد. اندازهی نقشهی آن طبق تحقیقات چیزی حدود ۲۸.۵ کیلومتر مربع است که در مقایسه با بسیاری از بازیهای جهان باز دیگر، عدد شگفتانگیزی نیست و با یک نقشهی متوسط و حتی کوچک طرف هستیم. البته هنر ساکرپانچ آنجاست که همین نقشهی نسبتاً کوچک، به لطف پویایی و تنوع در محیطش، کاملاً کافی و لذتبخش به نظر میرسد و هیچ اعتراضی نسبت به اندازهی آن در نقدهای این بازی دیده نمیشود.
در مقابل اندازهی نقشهی Shadows بین ۸۱ تا ۱۳۰ کیلومتر مربع پیشبینی میشود که حتی در حالت حداقلی نیز، با نقشهای سه برابر نقشهی Ghost of Tsushima طرف هستیم. Shadows در ژاپن مرکزی رخ میدهد و قادر خواهید بود شهرهای به مراتب بزرگتری مانند اُساکا را نیز جستجو کنید. همچنین شهرهای Shadows کمی پویاتر هستند و اتفاقات بیشتری در آنها رخ میدهد. البته انتظار پویایی بازیهایی مثل Red Dead Redemption II یا Fallout را نداشته باشید، اما میتوان ادعا کرد که یوبیسافت در این زمینه کمی بهتر از ساکرپانچ عمل کرده است.
گرافیک و جلوههای بصری
وقتی Ghost of Tsushima در اواخر نسل هشتم عرضه شد، همه از کیفیت بصری آن شگفتزده شدند. گشت و گذار در بازی بسیار لذتبخش بود و مناظر زیبای ژاپن، از شکوفههای گیلاس گرفته تا بیشهزارهای بیکران، غروب زیبای خورشید و حرکت باد، همگی به شکل نفسگیری زیبا بودند. البته با توجه به محدودیتهای کنسول PS4، سازندگان مجبور شدند کیفیتی پایینتر از آنچه که در تریلرها نشان داده بودند را ارائه دهند، اما همان هم به قدر کافی تحسینبرانگیز بود. بعدها در نسخههای PS5 و PC، بازی حتی زیباتر هم شد و با یک شاهکار بصری تمام عیار مواجه شدیم.
Assassin’s Creed Shadows نیز زیباست. تیم یوبیسافت از روز اول میدانست که کیفیت بصری بازی جدیدشان قرار است مورد مقایسه قرار بگیرد، بنابراین آنها هم تمام تلاش خود را در ارائهی یک بازی زیبا انجام دادهاند. Shadows از نظر گرافیک فنی گاهی اوقات از Ghost of Tsushima با اختلاف کمی پیشی میگیرد که البته با در نظر گرفتن شکاف پنج ساله بین زمان عرضهی دو بازی و قدرت سختافزاری بیشتر کنسولهای نسل نهمی، این اختلاف اصلاً عجیب نیست. دیدن ژاپن فئودال و جزئیاتی مانند قلعههای عظیم، شهرهای پویا و جنگلهایی که به لطف نورپردازی بسیار زیبا، شما را در محیط غرق میکنند بسیار لذتبخش است.
اما باید رک و پوستکنده گفت که در زمینهی جلوههای بصری و طراحی هنری بازی، Ghost of Tsushima برندهی این مقایسه است. افکتهای باد که از آن به عنوان یک راهنما نیز در این بازی استفاده میشد، مناظر بینهایت زیبا و دقت به جزئیات، در Ghost of Tsushima بیشتر بود و گرچه این موضوع چیزی از زیبایی Shadows کم نمیکند، اما باید اعتراف کرد ساکرپانچ امتیاز این مرحله را میرباید.
البته باید این را هم در نظر گرفت که Ghost of Tsushima مانند بسیاری از انحصاریهای دیگر سونی، رویکرد سینمایی به مقولهی بازی دارد. بازی به شکل واضح از آثار کوروساوا الهام گرفته شده که یکی از بهترین کارگردانهای ژاپن و جهان است؛ در حالی که Shadows فقط یک بازی ویدیویی است که میخواهد زیباییهای ژاپن را نیز به تصویر بکشد.
گیمپلی و مبارزات
میرسیم به اصلیترین بخش این مقایسه که نهایتاً ارزش خرید بازی را تعیین میکند.
Ghost of Tsushima گیمپلی نرم و خوبی داشت. این موضوع بهخصوص در مبارزات به چشم میخورد که شما میتوانستید وزن ضربات را به خوبی حس کنید. دوئلهای بازی فوقالعاده بودند و حس یک سامورائی واقعی را به خوبی انتقال میدادند. وجود Stanceهای مختلف در بازی و استفادهی بهینه از آنها در مقابل دشمنهای گوناگون نیز عمق خوبی به گیمپلی میبخشید.
از طرف دیگر Shadows با اینکه نسبت به بازیهای قبلی سری از جمله Valhalla و Odyssey در بخش مبارزات بهبودهایی داشته، اما هنوز هم به اندازهی GoT لذتبخش نیست. در مبارزات مستقیم هنوز هم با یک Assassin’s Creed کلاسیک طرف هستیم که گاهی پر از باگ است و بعضاً دشمنان ریاکشن کافی را به ضربات شما نشان نمیدهند. همچنین وزن ضربات که بالاتر دربارهی آن صحبت کردیم در Shadows خیلی محسوس نیست. روی هم رفته با اینکه Shadows پیشرفتهای قابلتوجهی نسبت به پیشینیان خود داشته، اما هنوز هم در مقابله با Ghost of Tsushima ضعیفتر عمل میکند. وجود دو کاراکتر با قابلیتهای متنوع نیز نمیتواند گوی سبقت را از عنوان ساکرپانچ بدزدد و جین ساکای عملکرد بهتری در مبارزات رودررو از خود نشان میدهد.
اما بخشی که Shadows در آن بهتر از GoT عمل میکند، بخش مخفیکاری است. مکانیزم مخفیکاری در Ghost of Tsushima ساده و کاربردی بود. برای اینکه به شکل مخفیانه دشمنان را بکشید فقط کافی بود در مکانی امن مخفی شوید و در فرصت مناسب حمله کنید. Shadows اما مکانیزمهای پیچیدهتری دارد. شما میتوانید روی زمین سینهخیز بروید و به شکلی هوشمندانهتر از محیط برای یک حملهی مرگبار استفاده کنید. هوش مصنوعی دشمنان نیز در Shadows پیشرفت قابلتوجهی داشته و با اینکه هنوز هم در جایجایِ بازی با باگهای معروف یوبیسافت طرف هستیم، اما نمیشود انکار کرد این عنوان عملکرد واقعاً راضیکنندهای در این زمینه ارائه میدهد.
در مورد سایر بخشهای گیمپلی مانند پلتفرمینگ و ماموریتهای جانبی، هر دو بازی عملکردهای نسبتاً مشابهی دارند. استفاده از طناب برای بالا رفتن از ارتفاعات در هر دو بازی وجود دارد، با این تفاوت که Shadows تجربهی نسبتاً بهتری در این زمینه ارائه میدهد. پلتفرمینگ نیز در ساختهی یوبیسافت به لطف تجربهی فراوان آنها در بازیهای پیشین، کمی روانتر است. البته این بدان معنی نیست که Ghost of Tsushima در این زمینه عملکرد بدی دارد و اگر تا حالا شانس تجربهی این عنوان را نداشتید، میتوانید انتظار یک پلتفرمینگ لذتبخش را از این بازی داشته باشید.
ماموریتهای جانبی هر دو بازی پس از مدتی تکراری میشوند و هر دوی این عناوین به اپیدمی بازیهای جهان باز کنونی دچار هستند. بیشتر فعالیت جانبی شما در هر دو بازی شامل حمله به کمپها و کشتن تعدادی دشمن و گرفتن امتیازات خاص مربوط به آن میشود. Shadows مانند سایر بازیهای RPG این سری، هنوز هم خیلی کندتر از GoT است و چند ساعت اول بازی را صرف ماموریتهای بیمعنی و تکراری خواهید کرد. این در حالی است که بازی رقیب با یک سکانس طوفانی از جنگ با سربازان مغول در ساحل سوشیما شروع میشود و پس از آن نیز با سرعت مناسبی پیش میرود. در یک جمله، احتمال رها کردن Shadows توسط بازیکنان در میانههای بازی بیشتر از Ghost of Tsushima است، چرا که روند بازی در بازی دوم سرعت بسیار بهتری دارد.
مینیگیمها و اچیومنتهای هیچکدام از این دو بازی نیز فرق چندانی ندارند. در Shadows نیز مانند GoT میتوانید مدیتیشن کنید، به NPCها کمک کنید و در محیط زیبای بازی غرق شوید. انجام این کارها سبب افزایش قدرتهای شما و کسب زره، سلاح و لباسهای جدید میشوند.
جمعبندی
وقتی Assassin’s Creed: Shadows معرفی شد، بسیاری با پوزخند گفتند که این بازی قرار است در تمام زمینهها از Ghost of Tsushima شکست بخورد و صرفاً یک کپی ارزان از چیزی است که ساکرپانچ چند سال پیش به بهترین شکل ممکن ارائه داد. چند ماه قبل از عرضهی این بازی نیز تقریباً همه نسبت به آن بدبین بودند و فکر میکردند که Shadows پایانی بر سری محبوب Assassin’s Creed خواهد بود. اکنون که بازی منتشر شده، میتوان واقعگرایانهتر به ماجرا نگاه کرد. واقعیت این است Shadows با وجود کاستیهایی که دارد، به هیچوجه بازی بدی نیست و اگر کمی صبر و حوصله داشته و با مراحل تکراری یوبیسافت مشکلی نداشته باشید، از Shadows لذت کافی را خواهید برد.
از طرف دیگر Ghost of Tsushima نیز هنوز ارزش بسیار بالایی در دنیای گیم دارد. با اینکه این بازی با Shadows اشتراکات بسیاری دارند، اما دو بازی کاملاً مجزا با داستانهای متفاوت هستند که اتفاقاً هر دو نیز در زمینهی داستانی عملکرد بسیار خوبی دارند. اگر زمان کافی دارید، از هر دو بازی لذت ببرید!
گیما
source