پرونده ضدانحصار وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل میتواند به فروش اجباری مرورگر کروم منجر شود و تا کنون شرکتهای بزرگی از جلمه یاهو و OpenAI علاقه خود به خرید محبوبترین مرورگر جهان را نشان دادهاند. اما دلیل این اشتیاق برای خرید یک مرورگر اینترنتی برای چیست؟
اگر وزارت دادگستری ایالات متحده در دادگاه مربوط به پرونده ضدانحصار علیه گوگل موفق شود، ممکن است مرورگر کروم نیز در نهایت صاحب جدیدی پیدا کند. نکته جالب اینجاست که از همین حالا، صف خریداران بالقوه در مقابل درهای گوگل تشکیل شده است.
البته انتظار نمیرود هر گونه احتمالی کروم به این زودیها روی دهد چراکه فرایند رسیدگی به این ابعاد گاهی چندین سال طول میکشد و گوگل نیز پیشاپیش اعلام کرده که درخواست تجدیدنظر خواهد داد. اما بیایید فرض کنیم که گوگل واقعاً مجبور به فروش کروم شود. چه کسی خواهان آن است؟ و چرا؟ پاسخ برخی از این پرسشها در جریان همین دادگاه در حال آشکار شدن است.
چرا کروم اینقدر خواستنی است؟
اجازه دهید با چرایی موضوع شروع کنیم: یک مرورگر وب، ابزاری فوقالعاده برای ترویج موتور جستجوی خودتان است. گوگل سازنده کروم است، بنابراین طبیعی است که موتور جستجوی گوگل را به عنوان راه پیشفرض جستجو در وب ارائه دهد. کروم همچنین با اختلاف زیاد، پراستفادهترین مرورگر جهان است به طوری که تخمین زده میشود که حدود دو سوم سهم بازار مرورگرها را در اختیار دارد. این یعنی افراد بسیار بسیار بیشتری به طور پیشفرض، به جای سایر موتورهای جستجو از جستجوی گوگل استفاده میکنند.
از سوی دیگر، داشتن مرورگری به بزرگی کروم به شرکتها بستری میدهد تا تقریباً هر چیزی را تبلیغ کنند. مالکیت کروم به یک شرکت اجازه میدهد تا به طور ناگهانی محصولات خود را در معرض دید چهار میلیارد کاربر قرار دهد. برای استارتاپ نوپا که به دنبال جلب توجه است، این یک مزیت بیرقیب محسوب میشود، به خصوص اگر استارتاپی در حوزه هوش مصنوعی باشید که سعی دارد با غولهایی مثل گوگل رقابت کند.
مشتریان بالقوه Google Chrome
طبق اسنادی که از دادگاههای جاری گوگل منتشر شده است حداقل سه شرکت برای خرید مرورگر کروم اعلام آمادگی کردهاند.
OpenAI: نیک تورلی، مدیر محصول ChatGPT، در دادگاه شهادت داد که OpenAI به خرید این مرورگر علاقهمند است. OpenAI در حال حاضر ویژگیهای جستجوی وب را در ChatGPT گنجانده است، بنابراین منطقی است که این شرکت به داشتن یک مرورگر پرکاربرد برای رساندن ChatGPT به کاربران بیشتر علاقهمند باشد. همچنین، OpenAI به عنوان یکی از بزرگترین رقبای گوگل، احتمالاً از تصاحب یکی از داراییهای ارزشمند گوگل بسیار خوشحال خواهد شد.
Perplexity: این شرکت نیز که جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه میدهد، از طریق مدیر ارشد کسبوکار خود شهادت داده است که Perplexity به خرید کروم علاقهمند است. احتمالاً دلایل این شرکت مشابه OpenAI است: استفاده از کروم به عنوان بستری برای جذب کاربران بیشتر به خدماتش. این شرکت همچنین در حال ساخت مرورگر اختصاصی خود است که به گفته مدیرعامل Perplexity، به ساخت ایجنتهای هوش مصنوعی بهتر و جمعآوری داده از خارج اپلیکیشن برای «درک بهتر» کاربران (و احتمالاً نمایش تبلیغات شخصیسازی شده) کمک خواهد کرد.
در همین رابطه بخوانید:
– شگفتانه بزرگ دنیای وب: OpenAI میخواهد مرورگر کروم را بخرد!
– خیز بلند یاهو برای بازگشت به قدرت: به خرید مرورگر کروم علاقهمند هستیم
Yahoo: شاید نسل جدید یاهو دیگر یاهو را به یاد نیاورند، اما این شرکت زمانی رقیب اصلی موتور جست و جوی گوگل به شمار میرفت. یاهو نیز در دادگاه شهادت داد که در حال ساخت نمونه اولیه مرورگر وب خود است، اما خرید کروم راه بسیار آسانتری برای قرار دادن یاهو در معرض دید افراد بسیار بیشتر خواهد بود. برایان پرووست، مدیر کل جستجوی یاهو، در دادگاه گفت که خرید کروم احتمالاً دهها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
یاهو تنها شرکتی نیست که قیمتی در محدوده دهها میلیارد دلار را تخمین میزند؛ طبق گزارش بلومبرگ، گابریل واینبرگ، مدیرعامل DuckDuckGo نیز شهادت داده است که ارزش کروم در یک تخمین سرانگشتی میتواند تا ۵۰ میلیارد دلار باشد.
source