طرح جدید فروشگاه آمازون برای نشان دادن تفاوت قیمتی که تعرفه‌ها روی هر محصول ایجاد می‌کنند، خشم دولت ایالات متحده را برانگیخته است به طوری که سخنگوی کاخ سفید این اقدام را «خصمانه و سیاسی» خوانده و جف بزوس را به همکاری با «بازوی تبلیغاتی چین» متهم کرده است.

به نظر می‌رسد شکاف عمیقی بین دولت ترامپ و جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، در حال شکل‌گیری است. کارولین لِویت، سخنگوی کاخ سفید، برنامه‌های آمازون برای نمایش هزینه‌های تعرفه در کنار محصولات را «اقدامی خصمانه و سیاسی» توصیف کرد و آمازون و بزوس را به همکاری با «بازوی تبلیغاتی چین» متهم نمود.

این طوفان رسانه‌ای در جریان یک نشست خبری به مناسبت ۱۰۰ روزگی دوره دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره گزارشی آغاز شد که ادعا می‌کرد آمازون در حال آماده‌سازی برای «نمایش هزینه‌های تعرفه» به صورت شفاف در لیست محصولات خود است. اگرچه منبع این خبر تنها به نقل از فردی آشنا با این برنامه‌ها بوده و آمازون هنوز به این گزارش‌ها پاسخی نداده است، اما واکنش کاخ سفید خود گویای همه چیز است!

سخنگوی کاخ سفید

واکنش تند کاخ سفید به شفاف‌سازی احتمالی آمازون

بر اساس گزارش CNBC، سوال خبرنگار ناشناس در نشست خبری کاملاً جهت‌دار بود. او پرسید آیا مقامات دولتی موافقند که اقدام آمازون «نشان می‌دهد که مصرف‌کننده آمریکایی، و نه چین، مجبور به پرداخت هزینه این سیاست‌ها خواهد بود؟»

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این پرسش اعلام کرد که درست پیش از نشست با رئیس‌جمهور در این باره صحبت کرده است و گفت: «این یک اقدام خصمانه و سیاسی از سوی آمازون است.»

آمازون در دوراهی: شفافیت یا تبعیت از کاخ سفید؟

اگر ابتکار «شفافیت تعرفه» عملی شود، نشان‌دهنده تغییر شدیدی در رویکرد اخیر آمازون برای جلب رضایت ترامپ خواهد بود. جف بزوس در کنار بسیاری دیگر از افراد تأثیرگذار دنیای فناوری از پیروزی دونالد ترامپ حمایت کردند اما به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت جدید ایالات متحده آنطور که مورد انتظار این افراد بود، پیش نرفته‌است. شاید آمازون تصور می‌کند با مقصر جلوه دادن تعرفه‌ها برای افزایش قیمت‌های آتی، هوشمندانه از خشم مشتریانش فرار می‌کند یا اینکه دولت ایالات متحده برای تعدیل سیاست‌های تعرفه‌ای تحت فشار خواهد گذاشت.

در همین رابطه بخوانید:

– تعرفه های ترامپ شامل گوشی‌های هوشمند و قطعات کامپیوتری نمی‌شود

– تعرفه دامن‌گیر گیمرها شد؛ افزایش قیمت PS5 در خاورمیانه و ۴ بازار بزرگ دیگر

نتیجه این جدال بین بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین جهان و دولت آمریکا هر چه باشد،‌ یک موضوع مشخص است: هزینه تعرفه‌ها را همیشه مصرف‌کننده نهایی می‌پردازد.

source

توسط siahnet.ir