17 اردیبهشت 1404 ساعت 17:08

در این مطلب به مقایسه جامع مشخصات فنی، امکانات و قیمت دو سدان وارداتی جی ای سی امپو و مزدا 3 پریمیوم وارداتی می‌پردازیم.

جی ای سی امپو که با نام گک امپو (GAC EMPOW) نیز در بازار جهانی شناخته می‌شود، سدانی چینی است که به لطف شتاب بالا و کیفیت رانندگی جذاب، به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها در میان خودروهای هم‌رده مطرح شده است. اما سوال اینجاست که این نوظهور چینی در برابر مزدا 3، سدانی که چندین دهه اصالت و تجربه خودروسازی ژاپن را به دوش می‌کشد، چه عملکردی خواهد داشت؟ در این بخش از اخبار خودرو قصد داریم تا با بررسی و مقایسه دقیق و جامع، به این سوال پاسخ دهیم و نقاط قوت و ضعف هر دو خودرو را آشکار سازیم.

فهرست مطالب

معرفی دو سدان جی ای سی امپو و مزدا 3 وارداتی

در شرایطی که واردات خودروهای باکیفیت از برندهای معتبر جهانی با محدودیت روبرو است، جذابیت خرید یک سدان با قیمتی مشابه کراس‌ اوورهای چینی، برای بسیاری از خریداران ایرانی قابل توجه به نظر می‌رسد.

گروه خودروسازی گوانگژو (Guangzhou Automobile Group Company)، که با نام اختصاری GAC شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین است. با سابقه 70 ساله در صنعت حمل و نقل، جی ای سی در حال حاضر پنجمین خودروساز بزرگ این کشور به شمار می‌رود. این مجموعه با تولید محصولات متنوع از جمله خودروهای سواری، تجاری و اتوبوس، نقش مهمی در صنعت خودروسازی چین ایفا می‌کند.

جی ای سی امپو

ترامپچی امپو (Empow) که در بازار ایران با نام جی ای سی امپو شناخته می‌شود، به عنوان تنها سدان از زیرمجموعه ترامپچیِ GAC، از سال 2021 وارد بازار چین شده است. این خودرو با طراحی ظاهری اسپرت و تهاجمی، در چند مدل مختلف با پیشرانه‌های بنزینی، هیبریدی و تمام الکتریکی عرضه می‌شود. امپو با ظاهری متمایز و مدرن، نسبت به سدان قبلی ترامپچی GA4، یک تحول بزرگ را تجربه کرده و از بیشتر سدان‌های موجود در بازار ایران لوکس‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

سدان مزدا 3، همواره به عنوان رقیبی سرسخت برای نام‌هایی چون تویوتا کرولا و هوندا سیویک در عرصه جهانی مطرح بوده است. در بازار داخلی، این خودرو به واسطه اعتبار برند مزدا و سابقه‌ی درخشان خود، جایگاه ویژه‌ای کسب کرده است. حضور چندین نسل از این خودرو در خیابان‌های ایران، مزدا 3 را به انتخابی جذاب‌تر در مقایسه با رقبای چینی تبدیل کرده است.

مزدا 3 وارداتی

همکاری دیرینه مزدا با گروه بهمن، نقش بسزایی در حضور پررنگ مزدا 3 در بازار ایران داشته است. این همکاری منجر به مونتاژ دو نسل از مزدا 3 در کشور شد که به مدت قابل توجهی در دسترس خریداران ایرانی قرار داشت. مزدا 3 بی‌شک یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ مزدا به شمار می‌رود. این خودرو در سال 2003 پا به عرصه وجود گذاشت و جایگزین مدل افسانه‌ای مزدا 323 شد.

مزدا 323 که از سال 1963 به مدت چهار دهه در خط تولید قرار داشت، فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده بود. جالب است بدانید که دو مدل آخر مزدا 323 نیز توسط گروه بهمن به بازار ایران عرضه شد و پس از آن حدود 17 سال، نسل اول و دوم مزدا 3 در ایران مونتاژ گردیدند. آخرین نمونه از این خودرو با برند بهمن موتور در سال 1400 به دست مشتریان ایرانی رسید.

بیشتر بخوانید

نسل جدید مزدا 3 که در سال 2019 معرفی شد، با طراحی متحول شده و امکانات به‌روز بار دیگر توجهات را به خود جلب کرد. در حال حاضر این خودرو در پنج خط تولید بزرگ در کشورهای ژاپن، مکزیک، تایلند، ویتنام و چین تولید می‌شود. مزدا 3 در سطح جهانی با پیشرانه‌های متنوع بنزینی، دیزلی و هیبریدی عرضه می‌شود تا پاسخگوی نیازهای مختلف بازارها باشد. با این حال، مدل وارد شده به ایران از نوع سدان با پیشرانه 2.0 لیتری تنفس طبیعی است. این پیشرانه، قدرت و گشتاور مناسبی را برای رانندگی شهری و جاده‌ای ارائه می‌دهد.

مقایسه طراحی ظاهری GAC Empow و Mazda 3 2024

جی ای سی امپو با ظاهری تهاجمی و چراغ‌هایی اسپرت، جسارت و پویایی را به رخ می‌کشد. جلوپنجره‌ بزرگ و آرواره‌ای شکل این خودرو در همان نگاه اول، حس آیرودینامیک را القا می‌کند و به وضوح نشان می‌دهد که طراحان Empow، نگاه ویژه‌ای به سلایق جوانان داشته‌اند. طراحی بدنه با حجم‌دهی‌های پیچیده و خطوط تند و تیز، در کنار رنگ‌بندی‌های متضاد، جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای را به ارمغان آورده است.

این پیچیدگی در طراحی، امپو را از سادگی و یکنواختی خودروهای اقتصادی دور کرده و آن را به خودرویی مدرن و چشم‌نواز تبدیل کرده است. نکته قابل توجه در طراحی نمای جلوی امپو، استفاده حداقلی از مواد پلاستیکی در سپر است. این امر، حس یک خودرو ارزان‌قیمت چینی را از این محصول دور کرده و بر کیفیت و ارزش ظاهری آن افزوده است.

نمای جانبی جی ای سی امپو

شرکت راسا موتور به عنوان واردکننده این سدان جذاب، با ارائه طیف متنوعی از رنگ‌های لوکس، از جمله سبز کریستالی متالیک و زرشکی، امپو را از سایر خودروهای چینی متمایز کرده است. این رنگ‌ها، در کنار مدل‌های سفید و خاکستری، انتخاب‌های گسترده‌ای را در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

نمای پشتی جی ای سی امپو، با چراغ‌های باریک و نوارهای LED، یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار است. طراحی این قسمت نیز شباهت‌های قابل توجهی به محصولات AMG دارد و حس یک خودروی اسپرت و لوکس را القا می‌کند. با این حال، درپوش صندوق عقب، مانند بسیاری از سدان‌های معمولی، به صورت جداگانه از شیشه باز می‌شود و خبری از طراحی فست‌بک متصل به شیشه عقب نیست.

مزدا 3 با طراحی جسورانه و خطوط تهاجمی، به خوبی حس اسپرت بودن را القا می‌کند و در عین حال تمایز قابل توجهی با رقبای سنتی خود، همچون هوندا سیویک و تویوتا کرولا دارد. طراحان مزدا با استفاده از چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ای بزرگ، تناسب بصری چشم‌نوازی را ایجاد کرده‌اند. این تناسب، در کنار استفاده هوشمندانه از المان‌های براق در زیر چراغ‌ها و جلوپنجره، جذابیت ظاهری مزدا 3 را دوچندان کرده است.

حجم‌دهی بدنه در نمای جلوی مزدا 3، بسیار استادانه انجام شده است و انحناها و خطوط به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حس پویایی و حرکت را به بیننده القا می‌کنند. استفاده از ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در پایین سپر، با ظرافت خاصی صورت گرفته و به هیچ وجه آزاردهنده به نظر نمی‌رسد. این ادوات پلاستیکی، علاوه بر محافظت از سپر در برابر آسیب‌های احتمالی، به ایجاد کنتراست و جذابیت بصری نیز کمک می‌کنند. نکته جالب دیگر در طراحی نمای جلوی مزدا 3، حذف مه‌شکن‌های سنتی در طرفین سپر و ادغام آن‌ها در داخل کاسه چراغ است.

نمای جانبی مزدا 3 وارداتی

در نمای عقب مزدا 3، حجم‌دهی متناسب بدنه با پرهیز از شلوغ‌کاری، فضایی آرام و در عین حال جذاب را ایجاد کرده است. چراغ‌های باریک عقب با طراحی افقی خود، عرض خودرو را بیشتر نشان می‌دهند و به ایجاد حس پایداری و استحکام کمک می‌کنند. برای مدل سدان، لبه‌ی درپوش صندوق به شکل تیز طراحی شده است تا شخصیت تهاجمی خودرو بیشتر نمایان شود. این خط تیز، به عنوان یک المان طراحی برجسته، توجه بیننده را به سمت خود جلب کرده و حس پویایی و هیجان را القا می‌کند.

بیشتر بخوانید

نمای جانبی مزدا 3 با رینگ‌های 16 یا 17 اینچی، نسبتاً ساده به نظر می‌رسد. با این حال همین سادگی، باعث شده تا خطوط کلی بدنه بیشتر به چشم بیایند و هماهنگی و یکپارچگی طراحی بیشتر نمایان شود. عدم وجود جزئیات اضافی در نمای جانبی، به مزدا 3 کمک کرده تا ظاهری شیک و مدرن داشته باشد و از مد روز پیروی کند.

مقایسه ابعاد

یکی از نکات قابل توجه، ابعاد نسبتاً مشابه این دو خودرو است. گک امپو با طول 4,700 میلی‌متر، عرض 1,850 میلی‌متر، ارتفاع 1,432 میلی‌متر و فاصله محوری 2,736 میلی‌متر تولید می‌شود. مزدا 3 سدان دارای طول 4,660 میلی‌متر، عرض 1,795 میلی‌متر، ارتفاع 1,440 میلی‌متر و فاصله محوری 2,725 میلی‌متر است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، گک امپو در طول و عرض کمی بزرگ‌تر از مزدا 3 است، در حالی که ارتفاع این دو خودرو تقریباً یکسان است. همچنین، فاصله محوری امپو نیز اندکی بیشتر از مزدا 3 است که می‌تواند به فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب منجر شود.

مشخصات فنی گک امپو و مزدا 3 نسخه پریمیوم

نمای پیشرانه جی ای سی امپو

پیشرانه جی ای سی امپو

مدل وارد شده جی ای سی امپو به بازار ایران از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که در مقایسه با بسیاری از سدان‌های چینی موجود در بازار حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. این پیشرانه قادر است 167 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

نکته‌ قابل توجه دیگر در مورد امپو، بهره‌گیری از یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) است. این نوع گیربکس، تعویض دنده‌ها را به سرعت و نرمی انجام می‌دهد و به راننده اجازه می‌دهد تا حداکثر توان موتور را به کار گیرد. این در حالی است که بسیاری از خودروهای رقیب در این بازه قیمتی از گیربکس‌های CVT استفاده می‌کنند که معمولاً عملکردی کُندتر و کسل‌کننده‌تر دارند.

با این ترکیب فنی، امپو قادر است در بازه زمانی بین 7 تا 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و حداکثر سرعت آن به 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین، میانگین مصرف سوخت این سدان چینی در حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به قدرت موتور و شتاب آن، رقم قابل قبولی به نظر می‌رسد.

نمای پیشرانه مزدا 3 وارداتی

پیشرانه مزدا 3 پریمیوم وارداتی

به تازگی، شرکت راسا موتور از جی ای سی امپو هایبرید نیز رونمایی کرده است، اگرچه هنوز این مدل به طور رسمی وارد بازار ایران نشده است. این نسخه از امپو، با حفظ سیستم دیفرانسیل جلو، از ترکیب قدرت یک موتور 2 لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی بهره می‌برد. مجموع توان خروجی این دو موتور به 238 اسب بخار و گشتاور آن‌ها به 300 نیوتن‌متر می‌رسد.

بیشتر بخوانید

در مقابل، مزدا 3 که از دیرباز به عنوان یک خودرو باکیفیت و خوش‌نام در بازار ایران شناخته می‌شود، در حال حاضر با یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی از سری اسکای‌اکتیو G و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود. این پیشرانه قادر است 158 اسب بخار قدرت و 202 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. با این مشخصات فنی، مزدا 3 در زمانی حدود 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت آن در حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است. مزدا 3 نیز مانند امپو، از سیستم محرک جلو بهره می‌برد.

مقایسه طراحی کابین جی ای سی امپو و مزدا 3 وارداتی

نمای کابین جی ای سی امپو

کابین جی ای سی امپو

GAC EMPOW با تکیه بر فناوری‌های نو، نمایشگرهای بزرگ و طراحی مدرن، سعی در القای حس یک خودروی آینده‌نگر دارد. تقریباً تمام داشبورد این خودرو از مواد نرم و چرم مصنوعی ساخته شده که حس لوکس بودن را تقویت می‌کند. خروجی‌های هوا به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند و هماهنگی بسیار خوبی با تودری‌ها دارند. فرمان اسپرت D شکل با چرم دوخته شده و جزئیات فلزی نیز ظاهری چشم‌نواز دارد.

بین صندلی‌ها نیز طرح فیبرکربن، همراه با ادوات پلاستیک باکیفیت و دسته‌دنده‌ مدرن و اسپرت به سبک محصولات مرسدس AMG به چشم می‌خورد. این رویکرد در طراحی تودری‌ها نیز ادامه یافته است. استفاده از نورپردازی‌های مخفی و رنگ‌های متضاد، فضایی پویا و هیجان‌انگیز را در داخل کابین جی ای سی امپو ایجاد کرده است.

برای علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک و اسپرت ژاپنی، طراحی داخلی مزدا 3 یادآور خاطرات خوش است. در حالی که نمایشگر دور از دسترس و عدم استفاده از پنل تمام دیجیتال پشت فرمان، ممکن است مزدا 3 را ساده و حتی کمی قدیمی جلوه دهد، اما این سادگی نوعی اصالت و آرامش را به سرنشینان هدیه می‌دهد. نمایشگر 10 اینچی ایستاده روی داشبورد مزدا برخلاف نمونه‌های رایج مستطیلی با اضلاع مساوی، دارای خطوط مورب است که هماهنگی بیشتری با سایر اجزای داخلی دارد.

نمای کابین مزدا 3 وارداتی

کابین مزدا 3 وارداتی

کلیدهای کنترلی سیستم تهویه مطبوع نیز با رویکردی مینیمال طراحی شده‌اند. در پشت فرمان به جای پنل دیجیتال بزرگ، یک صفحه کیلومتر شمار دایره‌ای با نمایشگر دیجیتال مدور قرار گرفته که در طرفین آن، خروجی‌های تهویه مطبوع به شکل سه گوش دیده می‌شوند. این مجموعه، حس اسپرت و کلاسیک دلپذیری را برای راننده مزدا 3 فراهم می‌کند. استفاده از متریال با کیفیت و پرداخت دقیق به جزئیات از نکات مثبت طراحی داخلی مزدا 3 است.

بیشتر بخوانید

در خودروهای سدان، حجم صندوق عقب از اهمیت بالایی برخوردار است. در این زمینه، گک امپو با صندوق عقب 540 لیتری بر مزدا 3 با صندوق عقب 450 لیتری برتری دارد. این اختلاف 90 لیتری می‌تواند در سفرهای طولانی و حمل وسایل زیاد، تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

امکانات رفاهی و ایمنی جی ای سی امپو در مقایسه با مزدا 3 پریمیوم

نمای کابین جی ای سی امپو

گک امپو به آپشن های جذاب و قابل توجهی مجهز شده که در ذیل نام می‌بریم:

  • شش کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)
  • صفحه نمایش مرکزی لمسی ۱۰.۲۵ اینچ
  • سیستم صوتی DTS با ۸ بلندگو
  • ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • دوربین عقب
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • شیفتر پشت فرمان
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • کروز کنترل تطبیقی
  • رادار تابلوخوان
  • ترمز اضطراری خودکار
  • رینگ‌های ۱۸ اینچ
  • سنسور نور
  • سانروف
  • صندلی‌های چرم اسپرت سفارشی
  • سنسور پایش فشار باد تایرها
  • کیت صدای اگزوز
  • و…

نمای کابین مزدا 3 وارداتی

از مجموع امکانات رفاهی و ایمنی مزدا 3 پریمیوم ادیشن وارداتی باید به موارد ذیل اشاره کرد:

  • نمایشگر مولتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی
  • پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی
  • سانروف برقی
  • آینه وسط الکتروکرومیک
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای
  • صندلی راننده برقی به همراه مموری
  • چراغ های جلو LED مجهز به اتولایت
  • سنسور نور و باران
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سیستم i-Stop
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • 7 کیسه هوای ایمنی (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای و زانویی)
  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کنترل کشش TCS
  • دستیار حرکت بین خطوط
  • سیستم ترمز اضطراری پیشرفته در حرکت رو به جلو
  • دستیار حرکت در شرایط تراکم ترافیکی
  • سیستم کنترل نور بالای هوشمند
  • کروز کنترل تطبیقی
  • رادار تشخیص نقطه کور
  • و…

مقایسه قیمت و جمع‌بندی نهایی

جی ای سی امپو

شرکت راسا موتورز، جی ای سی امپو (GAC EMPOW) را در تاریخ اسفند 1403 با قیمت 2.4 میلیارد تومان پیش‌فروش کرد. اکنون این خودرو در بازار آزاد با قیمتی در حدود 2.7 میلیارد تومان معامله می‌شود. در مقابل، آفتاب خودرو و گروه بهمن قیمت تقریبی 3 میلیارد تومان را برای مزدا 3 وارداتی اعلام کرده‌اند، اما واقعیت بازار آزاد نشان می‌دهد که برای خرید این خودرو باید مبلغی نزدیک به 4 میلیارد تومان هزینه کرد.

با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش قیمت دلار در ایران، پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی، قیمت مزدا 3 پرمیوم وارداتی در بازار آزاد، به حدود دو برابر قیمت کارخانه‌ای گک امپو افزایش یابد.

همچنین بخوانید

با در نظر گرفتن شرایط فعلی بازار، خریداران ایرانی با دو گزینه اصلی روبرو هستند. اگر برای خریدار برند، کیفیت ساخت و امکانات در اولویت باشد باید به سراغ مزدا 3 برود. انتخاب گک امپو به عنوان جایگزین مقرون‌به‌صرفه، برای خریدارانی که به دنبال یک خودرو سدان با طراحی مدرن و امکانات مناسب هستند نیز کاملا عاقلانه است.

در نهایت، انتخاب بین جی ای سی امپو و مزدا 3 وارداتی، به اولویت‌ها و شرایط مالی هر خریدار بستگی دارد. اگر به دنبال یک خودرو باکیفیت و معتبر هستید و می‌توانید هزینه بیشتری را پرداخت کنید، مزدا 3 گزینه مناسبی است. اما اگر به دنبال یک خودرو با قیمت مناسب و امکانات قابل قبول هستید، گک امپو می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌تری باشد.

source

توسط siahnet.ir