در پی شکایت تپسی و زودکس، شورای رقابت اسنپ‌فود را به دلیل انعقاد قراردادهای ضدرقابتی با رستوران‌ها محکوم کرد. این رأی، غول بازار سفارش آنلاین غذا را ملزم به حذف شروط محدودکننده از قراردادهای خود می‌کند.

در مهر و آبان سال گذشته بود که دو رقیب اصلی اسنپ‌فود، زودکس و تپسی به دلیل رفتار‌ها ضد رقابتی از اسنپ‌فود نزد شورای رقابت شکایت کردند. این دو شرکت در شکایت خود مدعی شده بودند که اسنپ‌فود به رستوران‌ها پیشنهاد‌های ویژه‌ای می‌دهد که یکی از شرایط ضمنی آن،  عدم همکاری با سایر پلتفرم‌هاست.

اکنون شورای رقابت در در جلسه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ خود، شرکت «مدرن سامانه غذارسان اطلس» (اسنپ‌فود) را به دلیل انعقاد قراردادهای ضدرقابتی با رستوران‌ها محکوم کرد. این حکم اسنپ‌فود را ملزم به توقف رویه‌های ضدرقابتی و حذف شروط محدودکننده از قراردادهای فعلی و آتی خود می‌کند.

بر اساس اعلام شورای رقابت، هرچند اسنپ‌فود در قراردادهای خود صراحتاً از عبارت‌های الزام‌آور استفاده نکرده و ظاهراً به طرف قرارداد اجازه انتخاب داده است، اما شرایط و محدودیت‌های موجود در این قراردادها به‌گونه‌ای است که رستوران‌ها عملاً نمی‌توانند به‌سادگی و با اختیار کامل با رقبای اسنپ‌فود همکاری کنند. علاوه بر این، وجود جریمه‌ها و مبالغ مشخص برای خروج از قرارداد، این محدودیت را تشدید می‌کند.

جزئیات رأی شورای رقابت و الزامات اسنپ‌فود

این محکومیت شامل توقف فوری رویه‌های ضدرقابتی و جلوگیری از تکرار آن‌ها در آینده است. به طور مشخص، اسنپ‌فود موظف شده است تا شروطی نظیر ممنوعیت ارائه تخفیف‌ها (جز با هماهنگی اسنپ‌فود)، الزام به عدم خروج از قراردادهای ویژه، محدودیت همکاری با سایر پلتفرم‌های رقیب، و همچنین جریمه‌ها و ضمانت‌های مرتبط با عدم اجرای این شروط را از قراردادهای منعقد شده قبلی حذف کند. این شروط همچنین نباید در قراردادهای جدید گنجانده شوند.

پست بابک هوشمند در ایستاگرام

بابک هوشمند، بنیان‌گذار و مدیرعامل زودکس، یکی از شاکیان این پرونده، در واکنش به این رأی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

بالاخره بعد از مدت‌ها تلاش، موفق شدیم رأی محکومیت اسنپ را به دلیل رفتارهای انحصارطلبانه بگیریم. این پیروزی فقط برای زودکس نیست؛ این یک دستاورد برای تمام تیم‌های کوچک و بزرگ، استارتاپ‌ها و هر کسی است که به اکوسیستم شفاف، منصفانه و رقابتی باور دارد.

واکنش اسنپ‌فود: درخواست تجدیدنظر

اسنپ‌فود پس از صدور این رأی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی اتهامات واردشده به این شرکت در جلسه شورای رقابت رد شده و رأی شورا در آن موارد به نفع اسنپ‌فود صادر گردیده است. این شرکت ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری شش هزار میلیارد توماتی خود در قالب خدماتی چون تأمین مالی، پرداخت بخشی از هزینه تخفیف‌ها و هزینه‌های بازاریابی برای فروشگاه‌های کوچک، درخواست تجدیدنظر خود را به مراجع ذی‌ربط ارائه داده و تأکید کرده است که رأی اولیه تا طی شدن فرآیند تجدیدنظر و قطعی شدن، لازم‌الاجرا نیست.

نتیجه نهایی این دعوی حقوقی هرچه که باشد، تأثیر قابل توجهی بر اکوسیستم استارتاپی کشور و قواعد حاکم در این حوزه خواهد گذاشت.

source

توسط siahnet.ir