اگر فکر میکنید این فقط دانشآموزان یا دانشجوها هستند که از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف و پروژهها استفاده میکنند، ممکن است با خواندن این خبر نظرتان عوض شود.
اللا استیپلتون، دانشجوی سال آخر دانشگاه نورثایسترن، بهتازگی شکایتی رسمی علیه یکی از استادانش تنظیم کرده و خواستار بازگردانی ۸۰۰۰ دلار شهریه بابت یک درس شده است. او مدعی است که استاد مذکور برای تهیه جزوات و اسلایدهای درسی از ChatGPT استفاده کرده، آن هم درحالیکه دانشجویان را از بهکارگیری همین ابزار منع کرده بود.
جنجال تازه AI در دانشگاهها
ماجرا هنگامی آغازشد که استاد به اشتباه یک متن حاوی پرامپتهایش به ChatGPT را در کلاس به نمایش گذاشت که به وضوح نشان میداد از هوش مصنوعی برای تهیه آن کمک گرفته است. کنجکاوی این دانشجو باعث شد تا اسلایدهای درسی را نیز بررسی کند و آنجا نیز نشانههایی یافت که اغلب در خروجیهای غیرویرایششده هوش مصنوعی دیده میشود.
گرچه استیپلتون پس از فارغالتحصیلی نتوانست شهریهاش را از دانشگاه پس بگیرد، اما این اتفاق باعث شد استاد مربوطه در محتوای درسی خود بازنگری کند. دانشگاه نورثایسترن هم اکنون استفاده از هوش مصنوعی مولد را مجاز میداند، اما براساس سیاست جدید، شخص ملزم به مشخصکردن منبع محتوای تولیدشده و ویرایش دقیق آن برای رفع خطاهای احتمالی است.
این تنها مورد گزارششده در این باره نیست. یک دانشجوی دیگر از دانشگاه Southern New Hampshire نیز پس از مشاهده باقیمانده دستورهای ChatGPT در کامنتهای اساتید بر روی مقالاتش، آن دانشگاه را ترک کرد. او گمان میکرد اساتید حتی نوشتههایش را نمیخوانند، هرچند یکی از آنان این موضوع را رد کرده است.
با آنکه فعلاً توجه عمومی عمدتاً معطوف به دانشآموزانی است که از هوش مصنوعی برای تقلب استفاده میکنند، این اتفاقات نشان میدهد برخی مربیها یا اساتید نیز بدون دقت کافی به همان ابزارها متوسل شدهاند.
به گزارش New York Magazine، بسیاری از دانشآموزان در نظرسنجیها اعلام کردهاند که از هوش مصنوعی در سطوح مختلفی برای انجام تکالیف استفاده میکنند که از دریافت ایده برای موضوع مقاله گرفته تا ارسال مستقیم خروجی هوش مصنوعی بهعنوان پاسخ نهایی تکلیف را شامل میشود. گاهی حتی عبارات آشکاری مانند «بهعنوان یک هوش مصنوعی…» در متن پاسخها باقی میماند، که نشان میدهد دانشجو آن را بدون بازبینی مستقیماً تحویل داده است.
با وجود تاکید برخی اساتید به تواناییشان در تشخیص متون تولیدشده با هوش مصنوعی، مطالعات تازه خلاف این را نشان میدهد. در یک پژوهش در دانشگاهی در بریتانیا، اساتید تنها سه درصد از تکالیف تولیدشده با هوش مصنوعی مولد را به درستی شناسایی کردند و 97 درصد آن از دید اساتید پنهان ماند.
source