بر اساس اطلاعات فاششده از سوی یک منبع معتبر، معماری نسل بعدی پردازندههای گرافیکی AMD با نام UDNA، عملکرد رهگیری پرتو و هوش مصنوعی را دو برابر خواهد کرد. این فناوری قرار است در کارتهای گرافیک Radeon، پردازندههای هوش مصنوعی AMD و همیچنین در کنسولهای پلی استیشن 6 و ایکس باکس بعدی به کار گرفته شود.
بهتازگی اطلاعات هیجانانگیزی از سوی افشاگر شناختهشده، ،Kepler_L2 در انجمن Neogaf منتشر شده که به نسل بعدی معماری گرافیکی AMD با نام UDNA اشاره دارد. این معماری که انتظار میرود سال آینده در کارتهای گرافیک Radeon معرفی شود، قرار است قلب تپنده کنسولهای نسل بعدی سونی و مایکروسافت، یعنی پلی استیشن 6 و ایکس باکس جدید نیز باشد.
بر اساس این شایعات، هر دو کنسول نسل دهم از یک معماری گرافیکی واحد بهره خواهند برد که هدف اصلی آن، ایجادجهشی عظیم در قابلیتهای رهگیری پرتو (Ray Tracing) و هوش مصنوعی است. هرچند باید این اطلاعات را تا زمان تأیید رسمی در حد شایعه بدانیم، اما سابقه Kepler_L2 در افشای اطلاعات دقیق، اعتبار این ادعاها را دوچندان میکند.
جهش کوانتومی در رهگیری پرتو و هوش مصنوعی
مهمترین بخش این افشاگری، به پیشرفت در دو حوزه کلیدی صنعت بازی مربوط میشود. طبق ادعای Kepler_L2، معماری UDNA در هر دو زمینه رهگیری پرتو و هوش مصنوعی، عملکردی تا ۲ برابر سریعتر نسبت به نسلهای قبلی ارائه خواهد داد. این افزایش قدرت به AMD اجازه میدهد تا از تکنیکهای پیشرفتهای مانند Path Tracing که پیشتر در دموی فناوری FSR 4 Redstone به نمایش گذاشته بود، به شکل کامل پشتیبانی کند.
از سوی دیگر، بهبود عملکرد هوش مصنوعی برای فناوریهای آپاسکیلینگ و تولید فریم (Frame Generation) حیاتی است. با دو برابر شدن توان پردازش هوش مصنوعی، میتوان انتظار داشت که فناوری FSR نسل آینده نهتنها فریمریتهای بالاتری تولید کند، بلکه کیفیت تصویر و پایداری آن را نیز به سطح جدیدی برساند.
افزایش ۲۰ درصدی در عملکرد رستر
در کنار پیشرفت خیرهکننده در رهگیری پرتو، عملکرد پردازش سنتی یا رستر (Rasterization) نیز بهبود خواهد یافت. گفته میشود که UDNA به ازای هر واحد محاسباتی (CU)، حدود ۲۰ درصد افزایش عملکرد خواهد داشت.
در همین رابطه بخوانید:
– کارتهای گرافیک مبتنی بر AMD UDNA نیمه دوم 2026 از راه میرسند؛ احتمال استفاده در PlayStation 6
– احتمال دست کشیدن AMD از ریزمعماری RDNA 5 و روی آوردن به UDNA
البته باید به این نکته توجه داشت که این افزایش ۲۰ درصدی صرفاً برای هر واحد محاسباتی است و عملکرد نهایی به تعداد کل واحدهای محاسباتی در پردازنده گرافیکی بستگی خواهد داشت. برای مقایسه، کنسول PS5 Pro دارای ۶۰ واحد محاسباتی و Xbox Series X دارای ۵۶ واحد است. انتظار میرود AMD در محصولات پرچمدار نسل بعد تعداد CUهای به شکل قابل توجهی افزایش دهد.
source