استارتاپ پر سروصدای Perplexity که با لقب قاتل گوگل مدتی تیتر خبرها شده بود، حالا میخواهد مرورگر اختصاصی خود به نام Comet را به صورت پیش فرض روی گوشیها نصب کند. هدف آن هم دور از ذهن نیست، آنها میخواهند جای کروم را بگیرند، اما آیا واقعا میتوانند سلطه این شرکت بزرگ را به چالش بکشند؟
Perplexity میخواهد با مرورگر Comet، قلمرو موبایل را از چنگ گوگل دربیاورد
طبق گزارش wccftech، استارتاپ Perplexity که از پشتیبانی غولهایی مانند انویدیا برخوردار است، حالا مستقیما وارد رقابت با گوگل شده است. این شرکت در حال مذاکره با تولیدکنندگان موبایل است تا بتواند مرورگر خود به نام Comet را به صورت پیشفرض روی گوشیهای هوشمند نصب کند.
هدفشان هم کاملا واضح است، آنها میخواهند به جای گوگل مروگر پیش فرض گوشیها شوند. احتمالا به خوبی میدانید که کاربران معمولی مروگری که روی گوشی نصب میشود را عوض نمیکنند و این همان فرصتی است که Perplexity میخواهد از آن استفاده کند تا کاربران بیشتری را به سمت خودش بکشاند.
قاتل گوگل یا فقط یک ادعای بزرگ؟
Perplexity اولین شرکتی نیست که قصد دارد جای گوگل را بگیرد و خودش را بین کاربران محبوب کند، اما کاملا واضح است که رسیدن به چنین هدفی کار راحتی نیست. تا به امروز شرکتهای زیادی برای این هدف تاسیس شدهاند تا بتوانند دنیای جستوجو و سرچ را از چنگ گوگل در بیاورند اما هیچکدام موفق نبودهاند. استارتاپ جدید Perplexity هم با وجود حمایتهای بسیار زیاد و بودجه مالی بسیار خوبی که دارد، همچنان راه زیادی را باید طی کند تا بتواند شرکت بزرگی مثل گوگل را کنار بزند.
مدیرعامل Perplexity، آراویند سرینیواس، هم گفته متقاعد کردن تولید کنندکان موبایل برای کنار گذاشتن کروم کار آسانی نیست، اما اگر Comet روی گوشیها نصب شود، با توجه به ویژگیهای جذاب و منحصر به فردش میتواند جایگزین کروم شود. این مرورگر به جای اینکه صرفا صفحات وب را باز کند، مانند یک دستیار شخصی هوشمند عمل میکند و خلاصه صفحات را برای کاربران ارائه میکند. قابلیتهای دیگری مانند مدیریت کارهای روزمره هم جزو ویژگیهای Comet است.
در همین رابطه بخوانید:
– با قاتل 14 میلیارد دلاری گوگل آشنا شوید؛ استارتاپی که حالا همه در مورد آن صحبت میکنند
موج جدید مرورگرهای هوش مصنوعی
البته گوگل تنها رقیب بزرگ Perplexity نیست، در حال حاضر شاهد موجی از مرورگرهای هوش مصنوعی هستیم که یکی یکی وارد دنیای جست و جو میشوند، مرورگرهایی که نیاز به دخالت انسانی را کمتر میکنند و هرچیزی که کاربر به دنبال آن است در عرض چند ثانیه برایش خلاصه میکنند. حالا در این دنیای بسیار شلوغ، Perplexity میخواهد تا سال آینده دهها یا حتی صدها میلیون کاربر جذب کند. اگر موفق شود، مسیر استفاده ما از اینترنت برای همیشه تغییر میکند. اما باید دید که آیا واقعا این شرکت میتواند چیزی ارائه دهد که گوگل در ارائه آن ناتوان باشد یا خیر. شما چه فکر میکنید؟ به نظرتان کروم دیگر به پایان خودش رسیده یا همچنان طرفدار این مرورگر هستید؟
source