در گذشته، کارت گرافیکها مانند رم سیستم، قابل ارتقا بودند و تنها با اضافه کردن یک ماژول کوچک، میتوانستید حافظه گرافیکی را دو برابر کنید. حالا در دنیای GDDR6 و GDDR7 چنین کاری عملا غیرممکن شده است. اما چرا؟
چرا کارتهای گرافیک دیگر حافظه ارتقاپذیر ندارند؟
شاید تابحال هنگام بازی کردن به این فکر کرده باشید که چه میشد اگر میتوانستید حافظه کارت گرافیکتان را مانند رم کامپیوتر ارتقا دهید تا مشکل سرعت بازیها برطرف شود. خب این فقط یک خیال نیست، در اواخر دهه 90 میلادی، برخی کارت گرافیکها واقعا چنین قابلیتی داشتند، اما بعدها به مرور زمان این ویژگی برای همیشه حذف شد.
در سال 1998، شرکتی به نام ATI کارت گرافیکی به نام 3D Rage Pro عرضه کرد که به صورت پیش فرض، 4 مگابایت SGRAM داشت. اما نکته جالب این بود که روی همان PCB یک اسلات اضافی وجود داشت تا کاربران بتوانند 4 مگابایت دیگر به آن اضافه کنند. در نهایت GPU میتوانست با 8 مگابایت VRAM کار کند، آن هم با همان معماری کارت اصلی. شرکتهای دیگری هم این ایده را در مدلهای خود پیاده کردند، اما این ایده هرگز به یک استاندارد تبدیل نشد. خب چرا؟
با پیشرفت صنعت گرافیک، کارتهای گرافیک از حافظههای سریعتری مانند GDDR5 و بعد GDDR6 و GDDR7 استفاده کردند. این حافظهها سرعت بسیار بالایی دارند و برای اینکه این سرعت حفظ شود، باید خیلی دقیق به برد کارت لحیم شوند. اگر بخواهید این حافظهها را به صورتی که قابل جداسازی باشند طراحی کنید، کیفیت و سرعت شدیدا افت میکند. از طرفی اگر حافظه جداشدنی باشد، مسیرهای سیگنال هم طولانیتر میشوند، نویز ایجاد میشود، عملکرد افت میکند و طراحی برد هم پیچیدهتر خواهد بود.
مشکل بعدی، مشکل هماهنگی نرم افزاری است، زمانی که VRAM را جدا و ماژولار کنید، باید BIOS و درایور کارت گرافیک هم طوری طراحی شوند که پیکربندیهای مختلف حافظه را بتوانند شناسایی و مدیریت کنند. این یعنی پیچیدگی بیشتر در توسعه، احتمال باگ و ناسازگاری بیشتر در بازیها و نرم افزارهای حساس به منابع سخت افزاری.
اما بجز دلایل فنی، شاید دلیل دیگری هم وجود داشته باشد، شرکتهایی مانند انویدیا و AMD باید بتوانند فروش خوبی داشته باشند، آنها نمیخواهند کاربران با خرید یک ماژول حافظه بتوانند برای مدت طولانی از کارت گرافیک استفاده کنند. سود این شرکتها در این است که کل کارت را تعویض کنید و کارتهای جدیدتری بخرید.
در همین رابطه بخوانید:
– رونمایی گیگابایت از کارت گرافیک RTX 5050 OC Low Profile؛ فسقلی قدرتمند با همان قیمت RTX 3050
– دیگر نیازی نیست برای افزایش FPS دست به دامن پشتیبانی از DLSS باشید؛ فناوری جدید انویدیا این مشکل را حل میکند
آیا شانسی برای بازگشت این قابلیت وجود دارد؟
خب احتمال این اتفاق نزدیک به صفر است، در دنیای امروز حتی دسترسی به GPUهای میان رده هم برای کاربران معمولی سختتر شده، چه برسد به فناوری ماژولار. در واقع استفاده از این فناوری باعث گرانتر شدن کارت گرافیکها خواهد شد. از طرفی همانطور که اشاره کردیم، این نوع کارتها با فناوری مدرن ناسازگار نیستند، از دید کارایی قابل اطمینان نیستند و از نظر اقتصادی هم به ضرر سازندهها خواهد بود.
source