03 مرداد 1404 ساعت 21:33
CV-22 Osprey چگونه هم به صورت بالگرد فرود میآید و هم مثل هواپیما پرواز میکند؟ با این پرنده منحصربهفرد و کاربردهای آن آشنا شوید.
هواپیمای CV-22 Osprey یکی از منحصربهفردترین و بحثبرانگیزترین هواگردهای نظامی جهان است. ظاهر و عملکرد آن باعث شده که بسیاری در طبقهبندی دقیق آن دچار تردید شوند: آیا این پرنده یک بالگرد است یا یک هواپیما؟ پرسشی که درباره آسپرِی CV-22 مطرح میشود. پاسخ به این پرسش پیچیده است، زیرا آسپرِی در واقع از هر دو ویژگی بهره میبرد و یک فناوری تیلتروتور را به کار میگیرد.
از نظر فنی، CV-22 Osprey را میتوان هم بالگرد و هم هواپیما در نظر گرفت. این یک هواپیمای تیلتروتور است؛ به این معنی که میتواند مانند بالگرد به صورت عمودی بلند شود و سپس برای پرواز رو به جلو به حالت هواپیمای توربوپراپ تغییر وضعیت دهد.
این طراحی منحصربهفرد، بهترین مزایای هر دو نوع هواگرد را فراهم میکند. این قابلیت، آسپرِی را برای ماموریتهایی که انعطافپذیری و سرعت اهمیت ویژهای دارند، عالی میسازد. آسپرِی همچنین میتواند دورتر و سریعتر از بالگردهای سنتی پرواز کند و برای ورود و خروج از مناطق دورافتاده یا خصمانه ایدهآل است. از آنجا که میتواند بدون نیاز به باند پرواز، تیکآف و لندینگ کند، اما با این حال در فواصل طولانی کارآمد کروز کند، میتواند وظایفی را انجام دهد که معمولاً نیاز به دو هواگرد متفاوت دارند.
آسپرِی به اندازه کافی برای شرایط سخت مقاوم است و میتواند ماموریتهایی را انجام دهد که فراتر از محدودیتهای بالگردهای معمول است. CV-22 که با در نظر گرفتن عملیاتهای ویژه ساخته شده، برای مواجهه با چالشهای سخت دنیای واقعی با سرعت، برد عملیاتی و انعطافپذیری طراحی شده است.
ریشههای آسپرِی: از XV-3 تا نمونههای اولیه
قبل از اینکه CV-22 Osprey ماموریتها را انجام دهد، بل ایکسوی-۳ (Bell XV-3) در آسمان بود و ثابت کرد که فناوری تیلتروتور واقعاً قابل اجراست. این هواپیمای آزمایشی از تیکآف عمودی مانند بالگرد به پرواز رو به جلو شبیه هواپیما و سپس دوباره به حالت اول تغییر وضعیت میداد؛ کاری که هیچ هواگرد دیگری پیش از آن انجام نداده بود.

بل ایکسوی-۳
اگرچه ایکسوی-۳ تنها یک نمونه اولیه بود، اما آن پروازهای آزمایشی نشان داد که این مفهوم پتانسیل واقعی دارد.
تحول فناوری تیلتروتور در بل
در سالهای پس از ایکسوی-۳، شرکت بل به آزمایش با مفاهیم بلند شدن عمودی و تیلتروتور ادامه داد و طرحهای جدیدی را برای بهبود سرعت، برد عملیاتی و عملکرد کلی امتحان کرد. این تلاشها شامل هواگردهایی مانند ایکس-۱۴، ایکس-۲۲ و وی-۲۸۰ والور بود که با همکاری شرکای نظامی و دولتی توسعه یافتند.
این طرحهای آزمایشی به پایه و اساس تحقیقات مدرن در زمینه بلند شدن و فرود عمودی با سرعت بالا تبدیل شدند و در نهایت به هواگردهایی مانند CV-22 Osprey منجر شدند.
CV-22 Osprey مدرن: پرنده عملیات ویژه
CV-22 امروزی یک تحولآفرین برای عملیاتهای هوایی است. این هواگرد در واقع نسخه نیروی هوایی ایالات متحده از مدل اموی-۲۲ آسپرِی تفنگداران دریایی است که به طور ویژه برای ماموریتهای عملیات ویژه دوربرد تطبیق داده شده است.
این پرنده که توسط شرکتهای بل و بوئینگ (Boeing) ساخته شده است، از دو موتور پرقدرت رولز-رویس (Rolls-Royce) نیرو میگیرد. CV-22 برای حمل سرباز، بار، یا هر دو به محیطهای دشوار و اغلب خصمانه طراحی شده است.
[su_icon icon=”icon: file-text-o” background=”#ffffff” color=”#909090″ text_color=”#434343″ size=”20″ radius=”32″ text_size=”18″ margin=”0px 0px 0px 0px” target=”self”]بیشتر بخوانید[/su_icon]
source