در پی بروز اختلال نرمافزاری در برخی تلویزیونهای هوشمند برندهای دوو و اسنوا، گروه صنعتی انتخاب علت این مشکل را ناهماهنگی فنی در بهروزرسانی نرمافزار اعلام کرد. به گفته مدیر ارتباطات این گروه، رفع مشکل بدون دریافت هزینه از مشتریان در حال انجام است و تاکنون بیش از ۸۰ درصد دستگاههای گزارششده به حالت عادی بازگشتهاند.
در پی بروز اختلال «صفحه سیاه» در برخی تلویزیونهای هوشمند برندهای دوو و اسنوا، گروه صنعتی انتخاب به عنوان شرکت مادر ارائه دهنده خدمات این دو برند، توضیحات کاملی درباره علت فنی این مشکل و اقدامات صورتگرفته ارائه داد. عادل دهدشتی، مدیر ارتباطات این گروه در مصاحبه با سیتنا، ضمن عذرخواهی از مشتریان، اعلام کرد که مشکل تمام تلویزیونهای معیوب بدون هیچ هزینهای برطرف خواهد شد و بیش از ۸۰ درصد موارد گزارششده تاکنون به سرانجام رسیده است.
در همین رابطه بخوانید:
– تلویزیونهای اسنوا و دوو از کار افتادند [+بیانیه رسمی]
بر اساس ارزیابیهای اولیه، این اختلال بین ۳.۵ تا ۵ درصد از بیش از یک میلیون تلویزیون هوشمند این دو برند را تحت تأثیر قرار داده است. این آمار با توجه به عدم اتصال برخی دستگاهها به اینترنت یا عدم استفاده کاربران در زمان بروز مشکل، ممکن است با اندکی تغییر همراه باشد.
ریشه مشکل کجا بود؟ ناهماهنگی نرمافزاری، نه اختلاف مالی
دهدشتی علت اصلی این اختلال را یک ناهماهنگی فنی در پروتکلهای نرمافزاری در حین فرآیند بهروزرسانی عنوان کرد. این آپدیت که به دلیل تغییرات در پروتکلهای امنیت شبکه کشور ضروری بود، به دلیل عدم تطابق کدهای نرمافزاری میان گروه انتخاب و شرکت تأمینکننده چینی آن رخ داد. این بهروزرسانی تدریجی بوده و تکمیل آن به اتصال دستگاهها به اینترنت بستگی دارد و به همین دلیل مشکل در بازه زمانی چندروزه مشاهده شد.
دهدشتی شایعات مطرحشده مبنی بر اختلافات مالی با طرف چینی را رد کرد و افزود:
ما بیش از ۱۰ سال است که با این شرکت همکاری داریم و هرچند حسابهای مالی باز امری طبیعی در تجارت است، اما این مشکل کاملاً فنی بوده است.
علاوهبر این، امید فاضلینیا، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با مشکل پیش آمده برای تلویزیونهای اسنوا و دوو گفت:
خوشبختانه پس از بررسیهای فنی، منشأ اختلال شناسایی شده و از دیروز نیز مشکل تقریباً به طور کامل حل شده است. همچنین تأکید میکنم که این اختلال مربوط به برخی مدلهای خاص تلویزیون بوده و هیچ ارتباطی با فناوری اینترنت اشیا یا IoT ندارد.
صاحبان تلویزیونهای آسیب دیده به کجا مراجعه کنند؟
به گفته دهدشتی، گروه انتخاب برای رفع مشکل سه راهکار مشخص را به صورت رایگان ارائه کرده است:
- کاربرانی که به اینترنت متصل هستند: این گروه با مشاوره و هماهنگی با مرکز تماس انتخاب (شماره 1699) میتوانند مشکل را از طریق بهروزرسانی آنلاین برطرف کنند.
- کاربران نیازمند پشتیبانی فنی: برای افرادی که آشنایی کافی با تنظیمات دستگاه ندارند، تکنسینهای گروه انتخاب با مراجعه به محل، در فرآیندی حدود 20 دقیقهای مشکل را برطرف میکنند.
- تعویض مینبورد: در موارد معدودی که دستگاه دچار اختلال عمیقتر شده، مینبورد دستگاه تعویض میشود. این تعویض نه به دلیل آسیب، بلکه برای تسریع در ارائه خدمات انجام میشود و کاملاً رایگان است.
این شرکت اعلام کرده است که تمام هزینههای تعمیر از جمله هزینه ۲.۵ تا ۳ میلیون تومانی تعویض مینبورد، بر عهده انتخاب خواهد بود و هیچ مبلغی از مشتریان دریافت نمیشود. دهدشتی همچنین اعلام کرد که به عنوان جبران این اتفاق، بستههای تشویقی مانند افزایش دوره گارانتی برای مشتریان آسیبدیده در نظر گرفته خواهد شد.
source