چه فکر می‌کنید اگر بدانید مدیر پیشین پلی‌استیشن می‌گوید باید قیمت بازی‌ها با هر نسل جدید از کنسول‌های بازی افزایش می‌یافت تا هزینه‌های سرسام‌آور ساخت بازی‌های AAA پوشش داده شود و مسیر برای نوآوری باز بماند؟! پیشنهاد می‌کنیم مشروح این مصاحبه جنجالی را در ادامه مطلب بخوانید.

به گفته شان لیدن (Shawn Layden)، در حالی که بازی‌های پرهزینه امروزی بودجه‌ای چند صد میلیون دلاری می‌طلبند، قیمت استاندارد آن‌ها تنها یک بار تغییر بزرگ داشته است که آن هم افزایش از ۶۰ دلار به ۷۰ دلار در سال ۲۰۲۰ بود. با این حالاو می‌گوید ناشران هنوز از افزایش قیمت‌ها به ۸۰ دلار هراس دارند؛ چون نگرانند باعث واکنش منفی گیمرها شود.

ترس سازندگان از افزایش قیمت بازی 

این مدیر ارشد سابق پلی‌استیشن می‌گوید هیچ ناشری نمی‌خواهد اولین شرکتی باشد که قیمت را بالا می‌برد و از این موضوع می‌ترسند. نتیجه کاهش سوددهی و پتانسل نوآوری است.

او یادآوری می‌کند که در دوران پلی‌استیشن 1، هزینه ساخت یک بازی پرهزینه شاید ۱۰ میلیون دلار بود و فروش ۲۰ میلیون نسخه با قیمت ۶۰ دلار سودی سرشار نصیب استودیو سازنده می‌کرد. اما امروز همان فروش ۲۰ میلیونی وقتی ساخت بازی ۱۶۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد، صرفاً برای بازگشت سرمایه کافی است.

قیمت بازی پلی استیشن

به باور لیدن مقاومت ناشران در برابر افزایش قیمت باعث شده آن‌ها به سمت مدل‌های دیگر درآمدی بروند که شامل ارائه نسخه‌های لوکس و کالکتور با قیمت بالای ۱۰۰ دلار، فروش آیتم‌های درون بازی، بسته‌های الحاقی، بتل‌پس و … می‌شود که هزینه ساخت ناچیزی دارند اما به‌خوبی جیب گیمرها را خالی می‌کنند.

البته بازار هم نشان داده همیشه بودجه‌های هنگفت به معنای موفقیت نیست. بازی‌هایی مثل Concord با هزینه ساخت بیش از ۲۰۰ میلیون دلار تنها دو هفته پس از انتشار کنار گذاشته شدند. از طرفی عناوینی مثل Clair Obscur: Expedition 33 یا Blue Prince که با قیمتی زیر ۵۰ دلار عرضه شدند، نه‌تنها فروش قابل توجهی داشتند، بلکه نقدهای بسیار مثبتی هم دریافت کردند.

این روزها بحث ۸۰ دلاری شدن بازی‌ها دوباره داغ شده است. مایکروسافت ابتدا قصد داشت The Outer Worlds 2 را با این قیمت عرضه کند اما به دلیل واکنش منفی، آن را به ۷۰ دلار کاهش داد. در مقابل، نینتندو برای کنسول Switch 2 قیمت ۸۰ دلار را برای برخی بازی‌های مهم مانند Mario Kart World قطعی کرده است.

شان لیدن در نهایت هشدار می‌دهد که تثبیت قیمت‌ها در ۷۰ دلار به‌جای ایجاد تعادل، می‌تواند باعث شود استودیوها کمتر ریسک کنند و صنعت بازی به سمت یکنواختی پیش برود.

source

توسط siahnet.ir