29 مرداد 1404 ساعت 20:49
بسیاری از موتورسواران از اهمیت تنظیم فرمان و بالانس لاستیک موتور سیکلت غافل هستند. چگونه و چه زمانی باید این کار را برای افزایش عمر تایر و ایمنی انجام داد؟
بر کسی پوشیده نیست که موتورسیکلت و خودرو دو وسیله نقلیه کاملا متفاوت هستند. از نوع پیشرانه گرفته تا تعداد چرخها، تفاوتهای آشکاری میان این دو وجود دارد. به همین دلیل، فرایندهای نگهداری و تعمیرات آنها نیز میتواند متفاوت باشد.
با این حال، برخی از سرویسهای دورهای میان هر دو مشترک است. برای مثال، باتری هر دو باید به موقع تعویض شود، روغن موتور نیاز به بازبینی منظم دارد و لاستیک نیز باید در زمان مناسب جایگزین شود.
اهمیت تنظیم فرمان در موتور سیکلت
وقتی صحبت از تایرها میشود، شباهتهای بیشتری میان خودرو و موتورسیکلت وجود دارد. با وجود تفاوت در تعداد چرخها، هر دو وسیله نقلیه به تنظیم فرمان نیاز دارند. تنظیم بودن چرخها برای افزایش طول عمر لاستیک موتور سیکلت و سلامت کلی آن حیاتی است.
این کار باعث سایش یکنواخت تایرها میشود و فرمانپذیری و پایداری موتور را به شکل چشمگیری بهبود میبخشد. همچنین فشار کمتری به اجزای داخلی مانند زنجیر، تسمه و قرقرهها وارد شده و عمر آنها نیز بیشتر میشود.
نشانههای فرا رسیدن زمان تنظیم فرمان موتور سیکلت
مانند بسیاری از سرویسهای دورهای، تنظیم فرمان موتورسیکلت نیز باید به صورت منظم انجام شود. به طور کلی توصیه میشود این کار را هر ۱۰ هزار مایل یا حدود ۱۶ هزار کیلومتر انجام دهید. البته این یک قانون ثابت نیست و عوامل دیگری نیز بر این زمانبندی تاثیر میگذارند.
مهمترین عامل، عملکرد موتورسیکلت شما در جاده است. اگر احساس میکنید موتور به یک سمت کشیده میشود یا تایرها سایش نامتوازن دارند، احتمالا زمان تنظیم فرمان فرا رسیده است.
اگر هنگام رانندگی رفتار غیرعادی از چرخها احساس نمیکنید، اما نگران تنظیم نبودن آنها هستید راههای دیگری برای بررسی وجود دارد. یکی از سادهترین روشها اندازهگیری است. با استفاده از یک متر، فاصله مرکز بازوی چرخان (Swing Arm) تا محور چرخ عقب را در هر دو طرف اندازهگیری کنید.
این دو عدد باید با هم برابر باشند. اگر برابر نبودند، موتورسیکلت شما به تنظیم فرمان نیاز دارد. اگر طراحی موتور مانع این کار میشود، میتوانید از ابزارهای مخصوص تنظیم فرمان استفاده کنید.
چگونه خودمان فرمان و لاستیک موتور سیکلت را تنظیم کنیم؟
تنظیم چرخهای موتورسیکلت در مقایسه با بسیاری از کارهای تعمیراتی دیگر، فرایند پیچیدهای نیست و تنها به چند ابزار ساده نیاز دارد. مهمترین ابزار، همان ابزار مخصوص تنظیم فرمان است که به عنوان راهنما عمل میکند. همچنین به یک آچار با اندازه مناسب برای حرکت دادن تنظیمکننده محور نیاز خواهید داشت.
- موتورسیکلت خود را روی یک سطح صاف و هموار پارک کنید.
- ابزار تنظیم را در قسمت عقب موتور به زنجیر متصل کنید. بسته به مدل موتور شما، ممکن است نیاز به باز کردن قطعات دیگری داشته باشید.
- به جهتی که میله تنظیم اشاره میکند توجه کنید. اگر موازی با زنجیر نبود، باید تنظیمات انجام شود.
- با استفاده از آچار، تنظیمکننده محور را در عقب موتورسیکلت حرکت دهید تا میله تنظیم کاملا با زنجیر در یک راستا قرار گیرد.
- همه چیز را دوباره سر جای خود ببندید و با موتورسیکلت کمی رانندگی کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.
- دوباره با ابزار تنظیم، وضعیت را بررسی کنید تا مطمئن شوید تنظیمات به هم نخورده است.
با انجام این مراحل، چرخهای موتورسیکلت شما باید به درستی تنظیم شوند و برای هزاران کیلومتر به همین شکل باقی بمانند. اگر چرخها به سرعت دوباره از تنظیم خارج شدند، بهتر است موتورسیکلت را برای بازرسی تخصصی نزد یک مکانیک حرفهای ببرید، زیرا ممکن است مشکلات مکانیکی عمیقتری وجود داشته باشد که باعث این اتفاق میشود.
source