انویدیا قصد دارد فناوری DLSS خود را وارد نرم افزار بلندر کند. این یعنی قابلیتی که تا به امروز تنها در بازیها دیده بودیم، حالا قرار است روی سرعت و دقت پیش نمایش رندر در انجین Cycles تاثیر بگذارد و کار طراحان سهبعدی را آسانتر کند.
خبر خوب برای طراحان، میتوانید از DLSS استفاده کنید
به گزارش techpowerup، انویدیا این بار خبر خوبی برای طراحان دارد و با آوردن DLSS به داخل نرم افزار بلندر و قرار دادن مستقیم آن در انجین Cycles قصد دارد تجربه رندرینگ را چندین پله بهتر کند. اگر با رندر کردن در بلندر سر و کار داشته باشید، احتمالا به خوبی میدانید که پیش نمایشهای Cycles تا چه حد میتوانند سنگین و کند باشند، به خصوص اگر صحنه هم پیچیده باشد. اما حالا با حضور DLSS این پروسه بسیار سبکتر خواهد بود.
DLSS در اصل تکنولوژی هوش مصنوعی انویدیا است که اگر گیمر باشید احتمالا به خوبی با آن آشنا هستید. این فناوری تصاویر را با رزولوشن پایینتر رندر میکند و سپس به کمک یادگیری ماشین، آن را با کیفیت بالا آپ اسکیل میکند، یعنی بدون اینکه کارت گرافیک فشار زیادی تحمل کند، تصویر نهایی با کیفیت بالا تولید میشود. حالا همین روش وارد دنیای رندر پیش نمایش در Blender 5.0 هم میشود. در رویداد SIGGRAPH 2025، انویدیا یک نسخه آزمایشی از بلندر را نشان داد که با پشتیبانی از DLSS، پیش نمایشهای رندر در Cycles را سریعتر و دقیقتر اجرا میکرد.
در واقع موتور دیگر بلندر یعنی Eevee سرعت بیشتری داشت اما چندان دقیق عمل نمیکرد، اما حالا ترکیب DLSS با Cycles باعث شده کیفیت رندر بالا بماند اما سرعت به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. در تستهایی که برخی از طراحان معرفی مانند Andrew Price و Jonathan Lampel منتشر کردهاند، مشخص شد که این نسخه جدید میتواند پیش نمایشهای بسیار نزدیک به رندر نهایی را بدون فشار سنگین به سخت افزار، نشان دهد.
البته ترکیب جدید هنوز بی نقص نیست، اینطور که منابع میگویند، برخی از متریالها مانند شیشه یا سطوح شفاف ممکن است در DLSS به مشکل بر بخورند و برای مثال افکت ghosting یا artifact ایجاد شود. اما چون بر پایه screen-space نیست، در نسخه نهایی بلندر 5 به احتمال زیاد این باگ برطرف میشود.
در نهایت با اضافه شدن DLSS به بلندر، قدم مهمی به سمت رندر سریعتر و روانتر برداشته شده است، حالا کاربران مجبور نخواهند بود که برای دیدن نتیجه نورپردازی یا تغییرات متریال چند دقیقه صبر کنند، کافی است یک کارت گرافیک RTX داشته باشند تا بلندر با سرعت خیلی خوبی اجرا شود.
source