آیا تا به حال برای شما هم این سوالات پیش آمده که از بین مرکز تلفن تحت شبکه (ویپ) یا سانترال، کدام را انتخاب کنیم؟ مرکز تلفن ویپ چیست؟ چرا باید از مرکز تلفن IP استفاده کنیم؟ مرکز تلفن تحت شبکه چه فوایدی به همراه خواهد داشت؟ اینها مواردی هستند که سعی می‌کنیم در این مطلب به آنها پاسخ دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مرکز تلفن ابری در واقع یک مرکز تلفن ویپ (VoIP) است که بر بستر فضای ابری به شرکت ها و کسب و کارها ارایه می شود. این نوع خدمت به عنوان جایگزین سریع تر، مقرون به صرفه تر و با انعطاف پذیری بیشتر می تواند جایگزین مرکز تلفن سنتی شود. این سیستم امکان مدیریت تماس های دریافتی را از طریق اینترنت برای شما فراهم می کند. در ادامه خواهیم گفت چرا مرکز تماس ابری بهترین تکنولوژی و راه برای ارتیاطات درون سازمانی و برون سازمانی است.

مرکز تلفن ویپ PBX IP یا مرکز تلفن تحت شبکه چیست؟

با افزایش جمعیت و خطوط تلفن نیاز به ساخت دستگاهی برای کنترل خطوط تلفن و هدایت تماس ها به مقصد های گوناگونی احساس می شد. در همان گام های ابتدایی دستگاهی جهت اتصال خطوط تلفن ابداع شد که تحت کنترل نیروی انسانی بود. مرکز تماس های سنتی یا سانترال بسیار کاربردی می باشند اما محدودیت هایی زیادی دارند، تمام مشکلات ما برگرفته از وجود سیم است و با جایگزینی عبارت «بی سیم» قبل از هر دستگاهی، حس خوبی را به هنگام استفاده از آن دستگاه شاهد هستیم.

مرکز تماس قدیمی، از طریق کابل های مسی و به صورت آنالوگ صدا را انتقال می داد اما با پیاده سازی انتقال صدا از طریق بستر اینترنت و یا همان «بی سیم» شدن مرکز تماس، همان حس خوب را تجربه خواهیم کرد و دیگر فاصله گرفتن یا عدم حضور در مکان مرکز تماس مشکلی نخواهد داشت. مرکز تلفن تحت شبکه به عبارت دیگر و ساده تر، همان سانترال IP است که مکالمات بین کاربران یک سازمان را بر بستر اینترنت برقرار می کند. عبارت انگلیسی این مفهوم، IP PBX است. یعنی سانترال هایی که از طریق پروتکل اینترنتی کار می کنند.

نت یک یکی از شرکت های فروش مرکز تلفن ویپ است و در صورتی که نیاز دارید برای خرید این محصول مشاوره دریافت کنید توصیه می کنیم حتما از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت نت یک، با کارشناسان این گروه متخصص تماس بگیرید.

مرکز تلفن VoIP برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

مرکز تلفن VoIP یا مرکز تلفن IP برای آن دسته از عزیزانی که به دنبال افزایش فروش، بالا بردن قدرت مدیریت تماس ها و صرفه جوبی در هزینه ها می باشند مناسب است، در واقع این موارد باعث افزایش نقدینگی در کسب و کار می شود.

  • شرکت ها و کارخانجات بزرگ دارای شعبات متفاوت می باشند که برای برقراری تماس صوتی و تصویری رایگان و مدیریت از راه دور در ارتباط داخلی ها از این سیستم نوین ارتباطی بهره مند می شوند.
  • دارای واحد فروش و پشتیبانی می باشند.
  • برای اتصال و راه اندازی خط ۵ رقمی مخابرات که امکان ۳۰ تا 1500 تماس همزمان را دارد.
  • برای اعتبار شرکت و ویژگی های اپراتور هوشمند (منشی خودکار) و تلفن گویا از این سیستم بهره مند می شوند.

voip-c-5.jpg

چرا باید از مرکز تلفن ابری PBX IP استفاده کنیم؟

مرکز تلفن IP بر بستر فضای ابری به شرکت ها و کسب و کارها ارائه می شود. این نوع خدمت به عنوان جایگزینی سریع، به صرفه و با انعطاف پذیری بالا می تواند جایگزینی عالی برای مرکز تلفن سنتی باشند. این سیستم امکان مدیریت تماس های دریافتی را از طریق اینترنت برای شما فراهم خواهد کرد. 

هزینه کمتر

با کمک مرکز تلفن تحت شبکه به خرید تجهیزات پرهزینه نیازی نیست یا نگرانی برای راه اندازی زیرساخت تلفن های ثابت و سیمی معنا ندارد.همچنین در صورتی که بخواهید سیستم تلفن سنتی خود را با سیستم تلفن ویپ عوض کنید تنها هزینه کمی برای راه اندازی داشبورد مرکز تماس پرداخت می کنید.

انعطاف پذیری

مرکز تلفن ابری برای انطباق پذیری و پاسخگویی به همه نیازهای کسب وکارها در این زمینه طراحی شده می باشد. این انعطاف پذیری در سیستم مرکز تماس ابری به چند شکل انجام می شود:

مقیاس پذیری

در مکان هایی مانند فرودگاه ها، پارک ها و کافه ها به شما می توانید به اینترنت وصل شوید و تماس های خود را مدیریت کنید. با استفاده از مرکز تلفن PBX IP به سفارش تجهیزات جدید یا اضافه کردن خطوط تلفن سیمی نیاز نیست. همینطور می توانید نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری خود را به این مرکز متصل کنید.

موقعیت ها

کارکنان شما قادر هستند به لطف اینترنت از هر جایی تماس بگیرند و به تماس ها پاسخ دهند. همینطور با تغییر مکان به تغییر شماره تلفن نیاز ندارید.

دستگاه ها

می توانید ازدستگاه هایی مختلف برای برقراری تماس کمک گرفت، از جمله رایانه های رومیزی، تلفن های همراه، لپ تاپ یا آی پی فون؛ به این شکل کارکنان در هر جایی قادر هستند دفتر کار آنلاین خود را راه اندازی کنند.

یکپارچه سازی ارتباطات

ارتباطات یکپارچه، در واقع یک شبکه بزرگ ارتباطات سازمانی در یک مجموعه است. بر اساس سانترال ویپ این کارها می تواند تماس های صوتی، برگزاری کنفرانس های تصویری و حتی چند نفره، گپ زدن و یا اشتراک گذاری اطلاعات باشد. ارتباطات یکپارچه در واقع کاری است که باعث شود تا ارتباط بین کاربران در یک سطح و با یک سیستم خاص انجام شود.

برای مثال فرض کنید که حسین با رضا صحبت می کند. حالا این دو نفر تصمیم دارند که سریعا با علی ارتباط داشته باشند و او را وارد بحث کنند بدون اینکه حسین و رضا بخواهند تماس را قطع کنند. این دقیقا همان یکپارچه سازی ارتباطات است که به کاربران این امکان را می دهد تا در همان شبکه و با استفاده از رسانه های مختلف، به راحتی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

مرکز تلفن ویپ به چه شکل کار می کند ؟

خطوط شهری و تماس های آنالوگ شما از طریق درگاه، به بسته های صوتی دیجیتال تبدیل شده و به سوئیچ شبکه ارسال می شود، این سیستم به صورت یک سرور قدرتمند تماس های تلفنی، ورودی و خروجی درگاه را مدیریت کرده و به سمت داخلی های مورد نظر (به صورت ترتیبی، در هم آمیخته و یا سفارشی) ارسال می کند. در همین حالت تماس ها را ضبط می کند، مخاطبین را در باشگاه مشتریان ثبت کرده و گزارشی کامل در داشبورد نرم افزار مدیر و کاربران دیگری که اجازه دسترسی دارند می گذارد.

voip-c-6.jpg

پیش نیازهای راه اندازی مرکز تلفن IP، مرکز تلفن VoIP PBX 

همانطور که گفتیم مرکز تلفن IP یا VoIP PBX یک سیستم تلفنی است که از فناوری (VoIP (Voice over Internet Protocol برای ارسال و دریافت تماس ها استفاده می کند. این سیستم امکان برقراری تماس های صوتی و تصویری از طریق اینترنت را فراهم می کند و به شرکت ها و سازمان ها امکان ارتباطات و تبادل اطلاعات سریع و کارآمد را می دهد.

راه اندازی یک مرکز تلفن IP یا VoIP PBX نیازمند مراحل زیر است:

  1. انتخاب سرویس دهنده VoIP: ابتدا باید یک سرویس دهنده VoIP مناسب را انتخاب کرد. این سرویس دهنده باید امکانات مورد نیاز شما را فراهم کند و قابلیت اتصال به تلفن های سخت افزاری و نرم افزاری را داشته باشد.
  2. تهیه تجهیزات: برای راه اندازی مرکز تلفن IP نیاز به تهیه تجهیزات مورد نیاز مانند IP PBX سرور، تلفن های IP، گوشی های تلفن IP و سایر تجهیزات شبکه دارید.
  3. نصب و پیکربندی: پس از تهیه تجهیزات باید آن ها را نصب کرده و به شبکه متصل کرد. سپس باید مراحل پیکربندی سیستم را انجام داد تا بتوانید از امکانات آن استفاده کنید.
  4. آموزش کاربران: پس از راه اندازی مرکز تلفن IP باید کاربران را آموزش دهید تا بتوانند از امکانات سیستم به بهترین شکل استفاده کنند و به بهترین نحو ارتباط برقرار کنند.
  5. پشتیبانی و نگهداری: پس از راه اندازی مرکز تلفن IP باید به پشتیبانی و نگهداری منظم آن توجه کنید تا از عملکرد صحیح و پایدار آن اطمینان حاصل کنید.

با رعایت این مراحل می توانید مرکز تلفن IP یا VoIP PBX خود را راه اندازی کرده و از فواید ارتباطات VoIP بهره مند شوید.

مرکز تلفن اینترنتی چه اجزایی دارد؟

سرور 

مهم ترین بخش مرکز تلفن اینترنتی سرور است که وظیفه مدیریت دیگر اجزای سیستم را به عهده دارد. سرورها را می توان از لحاظ نوع ساختار های ارتباطی و حجم تماس ها به دو نوع تقسیم کرد:

  1. سرورهای سخت افزاری که از پیش طراحی شده و وظیفه مشخصی را بر عهده دارند. استفاده از این نوع سرور برای سازمان های کوچک و محدود توصیه شده و برای کسب و کار با ظرفیت بالا مناسب نیست. مدیریت داده ها در این مدل ساده تر می باشد. انتخاب این نوع سرورها بر اساس تعداد داخلی ها و خطوط شهری متصل شده به سرور و یا نیاز سازمان در سایر موارد است. 
  2. نرم افزارهای مدیریت ارتباطات که بر روی سرور نصب می شوند. با نصب این نرم افزار امکان تعریف داخلی های سازمان و راه اندازی سیستم ارتباطی ویپ وجود دارد.

گیت وی

این دستگاه با توجه به نام آن دروازه ای میان دو سیستم متفاوت است و یا از یک ساختار به ساختار دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. گیت وی ها هم در دو نوع کلی عرضه می گردند، مدل های ظرفیت پایین تر با نام کارت و ظرفیت بالاتر با نام ماژول شناخته می شوند. کارت ها در زمان استفاده باید بر روی سرورها نصب شوند ولی ماهیت ماژول ها مستقل بوده و به صورت یکی از اجزای شبکه به سرور مرکز تلفن متصل می شوند.

ترمینال

ترمینال ها ابزارهای مورد استفاده کاربران در مرکز تلفن اینترنتی می باشند. این ترمینال ها به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری و بر اساس نوع نیاز کاربران سازمان مورد استفاده قرار می گیرند. تلفن های تحت شبکه یا همان IP Phone نوع سخت افزاری ترمینال ها بوده و نوع نرم افزاری آن بر روی کامپیوتر ها (Softphone) قابل دسترسی و استفاده می باشند.

بهترین برند مرکز تلفن تحت شبکه چیست؟

سیسکو یکی از شرکت های معتبر آمریکایی است که در حوزه تولید و عرضه محصولات مرتبط با صنایع ارتباطات و مخابرات فعالیت می کند. محصولات شبکه رایانه ای این برند از معروف ترین ها در بازار بین المللی است. از تولیدات مشهور سیسکو باید به تلفن ویپ اشاره کنیم.

مرکز تلفن تحت شبکه نت یک که در لیست بهتربن شرکت های عرضه خدمات تلفن ویپ می باشد، امکاناتی برای استفاده از سیستم های تماس ویپ (امکان برقراری تماس تلفنی در بستر اینترنت) فراهم می کند، مرکز تلفن Cisco راهی برای استفاده از مرکز تماس تحت شبکه است.  با وجود قابلیت هایی که این سیستم ارائه می کند، هر شرکت متناسب با نیازهای اختصاصی اش دست به مدیریت ارتباطات می زند. برای خرید انواع تجهیزات سیستم ویپ، مرکز تلفن و … از خدمات تلفن ویپ نت یک استفاده کنید.

سوالاتی که قبل از خرید مرکز تلفن تحت شبکه باید از خودتان بپرسید:

نحوه نگهداری و پشتیبانی از سیستم تلفن چگونه است؟

اگر کارشناس IT توانمند در مجموعه دارید به شما کمک می کند نیازمندی های شرکت را با تنظیم مرکز تماس برطرف کنید. اما اگر چنین نیست حتما در خصوص خدمات پس از خرید و پشتیبانی سرویس از شرکتی که خدمات ویپ ارائه می دهد بپرسید. بهتر است فروشنده ای را انتخاب کنید که بتواند در سریعترین زمان پاسخگوی شما باشد.

آیا مرکز تماس شما با سایر سیستم های تجاری ادغام می شود؟

یکی از مزایای جالب اکثر سیستم های مرکز تلفن ویپ، این است که با سایر پلتفرم ها و نرم افزار ها از جمله crm ادغام می شوند. البته بعضی از سیستم ها این قابلیت را پشتیبانی نمی کنند.از شرکت ارائه دهنده خدمات ویپ موردنظرتان در خصوص یکپارچه سازی سیستم بپرسید. اینکه که آیا نرم افزار مرکز تماسی که برای شما راه اندازی می کنند امکان اتصال به سایر نرم افزار های مجموعه تان را دارد یا خیر.

چه نوع سیستم تلفنی برای کسب و کار شما مناسب تر است؟

اگر کارشناسان شما کمتر از 10 نفر بودند، مرکز تلفن ابری انتخاب مقرون به صرفه تری خواهد بود؛ چون با پرداخت هزینه مناسبی میتوانید به امکانات و ویژگی های کاربردی زیادی دسترسی داشته باشید. همچنین نیاز به خرید هیچ گونه سخت افزاری نخواهید داشت. مرکز تماس اینترنتی به شرکت های کوچک و متوسط به خصوص استارتاپ ها کمک میکند تا بخش ارتباطات خود را به بهترین شکل مدیریت کنند.

هزینه مرکز تلفن چقدر است؟

بسته به امکانات و ویژگی های مختلف، قیمت مرکز تماس متغیر میباشد. پس با توجه به بودجه، قیمت نهایی مرکز تلفن ویپ را مشخص کنید.

در این مطلب به مرکز تلفن VoIP پرداختیم و سعی کردیم مرکز تلفن IP را به اختصار، اما مفید و کامل معرفی کنیم. نظر شما چیست؟ آیا مرکز تلفن تحت شبکه برای کسب و کار هم شما هم کاربردی خواهد بود؟

سلب مسئولیت: مطالب منتشرشده در دسته رپورتاژ آگهی توسط شرکت‌های ثالث تهیه شده و جنبه تبلیغاتی یا بیانیه خبری دارند. این مطالب صرفاً بازنشر شده و شهرسخت‌افزار مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن ندارد.

source

توسط siahnet.ir